WHALEN,
Philip 20. 10. 1923, Portland (Oregon) - 26. 6. 2002, San Francisco Básník, jeden z hlavních představitelů Sanfranciské renesance, bývá však spíše spojován s básníky beat generation, neboť do širšího povědomí vešel zásluhou prvního veřejného čtení beatniků v sanfranciské Six Gallery v říjnu 1955. Jedna z postav KEROUAKOVÝCH románů (Warren Coughlin v Dharma Bums, Ben Fagan v Big Sur). |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zenshin Ryufu |
Vyrůstal
v malém oregonském městečku The Dalles, kde
vystudoval střední školu. Poezii začal psát
v šestnácti letech. Služby u
válečného letectva jako radista v letech 1943
– 46 využil ke studiu asijské literaturu a
náboženství, po válce ve studiu pokračoval na Reed
College v Portlandu, kterou ukončil v r. 1951 a kde se
spřátelil s Garym SNYDEREM a Lew WELCHEM – všichni vyšli
z podobných rodinných poměrů, společně
sdíleli zájem o ekologii, indiánské
mýty a východní filosofii. Po ukončení
univerzitního studia až do r. 1955 cestoval po
Západním pobřeží a živil se
příležitostnými zaměstnáními, se Snyderovou
pomocí získal práci požárního
pozorovatele v národním parku Mount Baker.
Deníkové poznámky, postřehy a úvahy se
staly základem jeho poezie, s níž vystoupil
v Six Gallery.
![]() Snyder - Whalen - Welch Ačkoliv se mu záhy poté naskytla možnost akademické kariéry, dal přednost bohémskému stylu života a stejně jako mnoho dalších autorů začal experimentovat s psaním pod vlivem peyotu. V té době se jeho dosud apolitické verše respektující imagistický modus a formální poezii T. S. ELIOTA a Wallaceho STEVENSE začínají více rozvolňovat, řídit se rytmem jazyka a zároveň se otevírat okolnímu, skutečnému životu se všemi jeho kulturně-společenskými změnami (migrace Japonců a Číňanů do Kalifornie, zbožní velkovýroba, poválečný baby boom, příliv obyvatel do měst). Za zvratovou báseň bývá v tomto ohledu označována báseň ,If You’re So Smart Why Ain’t You Rich‘. Svá dvě stěžejní, “beatnická” díla Like I Say a Memoirs of an Interglacial Age vydal v r. 1960. V těchto i v následujících sbírkách se doplňuje svoboda formální (ozvuky jazzových rytmů i symfonií, volný verš s využitím citací antických autorů či vlastních náhlých prozření, hovorová mluva) se svobodou sexuální, intelektuální, morální i politickou. Whalen se pokouší skloubit vědomí prostého Američana s Nezápadním mysticismem a náboženstvím, s čínskou a japonskou literaturou a malířstvím, s vědeckými poznatky v oboru architektury, historiografie, archeologie a se současnými tendencemi v literatuře. Témata
básní dalších sbírek Every
Day (1965) a On Bear’s
Head (1969) jsou mnohdy až banální
– každodenní, obyčejný život, akt jídla, co
básník právě vidí, nad čím
přemýšlí –, podstatná je intenzita
prožívání každého okamžiku, často
ovšem podávaná se sebeshazující
ironií. Forma a styl básní jsou mnohdy
srovnávány s kerouakovským
spontánním tokem vědomí – na rozdíl
od kerouakovského “přímočarého”
vyprávění však Whalenovo “nekonečné
vlákno (nervový film)” krouží kolem
určitého tématu a jen pomalu se přesouvá
k dalšímu. Básně jsou často adresované
jediné hrdince či bohyni – Múze, stále
více a zjevněji se projevuje vliv buddhismu a zenu,
kterým se společně zabýval s básníky a
přáteli Joanne KYGEROVOU, Willem PETERSENEM a Albertem Saijem.
V r. 1966 odcestoval za Garym SNYDEREM do Kjóta a
s krátkou přestávkou v r. 1967 tam až do r.
1971 studoval zen-buddhismus.
Po
návratu začal na pozvání róšiho
Richarda Bakera žít v Sanfranciském zenovém
centru jako mnich, v letech 1974-83 byl hlavním mnichem
v Zenovém horském centru v kalifornské
Tassajaře, V letech 1984-87 vyučoval v Narópově
institutu v coloradském Boulderu. V r. 1987 mu jeho
učitel Richard Baker udělil svolení vyučovat buddhismus (přijal jméno Zenshin Ryufu).
Od r. 1991 působí jako opat v Zenovém centru na
Hartford Street v San Francisku. Ke sklonku života prakticky již vůbec nepsal, což souviselo jednak s buddhistickou
praxí, jednak se zdravotními problémy (slepota).
Ucelený
přehled vývoje Whalenovy poezie shrnuje sbírka Overtime:
Selected Poems (ed. Michael Rothenberg, 1999),
která je chronologicky řazeným výborem
básní od 50. do 80. let.
|
|
D.d.:
Poezie:
Self Portrait from Another Direction (1959) Highgrade: Doodles, Poems (1966) Severance Pay: Poems 1967 – 1969 (1969) Scenes of Life at the Capital (1971) The Kindness of Strangers: Poems 1969 – 1974 (1976) Enough Said: fluctuat nec mergitur: Poems 1974 – 1979 (1981) Heavy Breathing: Poems 1967 – 1980 (sdružuje předchozí čtyři tituly, 1983) Decompressions: Selected Poems (1978) Driving Immediately Past Something Green (1991) Canoeing Up Cabarga Creek (spolu s Miriam Saganovou, Robertem Winsonem a Allenem Ginsbergem, 1996) Próza: You Didn’t Even Try (1967) Imaginary Speeches for a Brazen Head (1971) – oba romány vyšly v jednom svazku v r. 1985 Off the Wall: Interviews with Philip Whalen (1978) The Diamond Noodle (1980) Film, video - Philip Whalen (1965) Audio - Philip Whalen [reading in] California Hall, Aug. 25, 1978 (1978) Thot-Fal’N (1978) Whalen 76 & 87 Readings (1992) Howls, Raps & Roars: Recordings from the San Francisco Poetry Renaissance (1993) |