WELCH,
Lew (Lewis
Barret) 16. 8. 1926, Phoenix (Arizona) – 23. 5. (?) 1971 (Kalifornie) Básník Sanfranciské renesance a beat generation, jehož poezie je ovlivněna buddhistickou filosofií a zenovou estetikou. V KEROUAKOVĚ románu Big Sur je ztvárněn jako Dave Vain. |
![]() ![]() Snyder -Whalen - Welch ![]() ![]() |
Jeho dětství bylo poznamenáno nevyrovnaným vztahem mezi matkou a otcem a jejich rozchodem, následným častým stěhováním z města do města a dospělý život pak opakovanými depresemi a alkoholismem. Na
Stockton Junior College v Kalifornii (1946), kde studoval
angličtinu, hudbu a malířství, měla velký vliv na
jeho počáteční tvorbu tvorba Gertrudy STEINOVÉ, o
níž napsal dosud nepublikovanou práci, a
setkání s Williamem C. WILLIAMSEM během
studií na Reed College v Portlandu, kam přestoupil
v r. 1947. Tam se seznámil s dalšími
budoucími básníky Garym SNYDEREM a Philipem WHALENEM, s nimiž sdílel
zájem o asijské kultury.
Na
WIILIAMSOVU radu přesídlil do New Yorku (1949), kde pracoval
v obchodním domě, aby získal prostředky na
dokončení knihy o Gertrudě Steinové, psal poezii,
navštěvoval WILLIAMSE a udržoval korespondenci se svými
přáteli. Ta je shrnuta v posmrtně vydané knize I
Remain: The Letters of Lew Welch and the Correspondence of His Friends
(1980). Pocit odloučenosti a odtrženosti od kulturního
dění v něm vzbuzoval deprese, kterým se
pokoušel čelit alkoholem i pobytem v dianetické
terapeutické skupině. Na Chicagské univerzitě (1951)
studoval filosofii a angličtinu. Znechucen strnulým
akademickým přístupem k poezii na univerzitě,
ukončil studia a nějakou dobu pracoval v reklamním průmyslu.
V r.
1957 se dočetl o beat generation a roli svých přátel
v ní, a přestěhoval se do Kalifornie. Ve Snyderově srubu
v Mill Valley se věnoval zenové meditaci a poesii. Tam se
seznámil s Allenem GINSBERGEM, Jackem KEROUAKEM a
dalšími beatnickými autory. V r. 1959
uskutečnil cestu s básníkem Albertem Saijem a Jackem
Kerouakem do New Yorku, kterou si krátili
skládáním haiku, v r. 1973
publikovanými v knize Trip Trap: Haiku
along the Road from San Francisco to New York, 1959.
Přelomovou básní v jeho tvorbě se stala ,Chicago Poem‘, publikovaná v sanfranciském časopise Contact a v r. 1960 zařazená do ALLENOVY antologie The New American Poetry, báseň zabývající se zoufalstvím, jež pramení ze života v americkém velkoměstě, využívající hovorovým jazyku a hipsterského žargonu. První publikované Welchovo dílo, dlouhá báseň Wobbly Rock (1960), věnovaná Garymu SNYDEROVI (jehož zenová filozofie je v básni určující) a rozdělená do šesti částí, rozvíjí motiv skály na břehu oceánu omývané vlnami. Ačkoliv Welchova poezie zde využívá různé tradiční rétorické techniky a řadí vedle sebe zcela odlišné tématické i jazykové prvky, je především poezií intuitivní využívající otevřenou formu. V r. 1960 pobýval ve FERLINGHETTIHO srubu na Big Sur s Jackem KEROUAKEM a s Lenore KANDELOVOU, s níž prožil bouřlivý vztah. Po rozchodu s ní se začíná zabývat myšlenkami na sebevraždu po vzoru Majakovského, Harta CRANEA, Vachela LINDSAYE, Dylana Thomase a Malcolma LOWRYHO. Napsal vizionářskou a mystickou báseň ,Ring of Bone‘, podle níž byla pojmenována sbírka sebraných básní - Ring of Bone: Collected Poems 1950 - 1971 (1973), která v pěti “knihách” tvoří “spirituální autobiografii ve víceméně chronologickém sledu”. Odstěhoval se do opuštěného srubu v Trinity Alps v Kalifornii, kde začal žít jako poustevník, později se přestěhoval blíže k lidem a žil z finanční podpory své matky. Po
návratu do San Franciska v r. 1963 uskutečnil několik
veřejných recitací, poskytl několik interview a
publikoval několik básní v časopise Poetry.
12. 6. 1963 uskutečnil své
nejúspěšnější čtení (“Free Way
Reading”) s Garym SNYDEREM a Philipem WHALENEM.
Seznámil se s Magdou Greggovou, krátce se živil jako
kontrolor v docích a v r. 1964 vedl kurzy poezie na
Kalifornské univerzitě v San Francisku. Vydal sbírky
Hermit Poems (1965), At
Times We’re Almost Able To See (1965),
odkazující k vlivu japonské a
čínské přírodní poezie, jejichž
hlavním tématem je význam hledání
místa, ve kterém by člověk mohl být
“doma”. Těmito sbírkami a souborem vybraných
básní On Out
(1965) přesvědčil o svých uměleckých kvalitách
širší publikum i literární kritiku.
Po
tomto úspěšném období však
následovalo závěrečné období depresí
a alkoholické závislosti a jen sporadického
psaní. Publikoval jen útlou sbírku The
Song Mt. Tamalpais Sings (1969). V r. 1970
podepsal smlouvu s renomovaným nakladatelství Grove
Press na obsáhlejší sbírku a tři
týdny působil jako sídelní básník na
Coloradské státní univerzitě v Greeley. Když
se v lednu 1971 s Magdou Greggovou rozešel, pokoušel
se vyřešit následující depresi
opětným odchodem do samoty srubu na pozemku
sousedícím se Snyderovým, který mu pomohli
zařídit jeho přátelé. 23. května 1971 si
však vzal revolver a odešel do lesů. Jeho tělo se nikdy
nenašlo. lb |
|
D. d.: Poezie - The Basic Con (1967) Courses (1968) Redwood Haiku & Other Poems (1972) Próza
- Interview
–
The San Francisco Poets (ed. David Meltzer, 1971) On Bread & Poetry, A Panel Discussion with Gary Snyder, Lew Welch & Philip Whalen (ed. Donald Allen, 1977) Audio
- Jack Shoemaker, David Meltzer and Lew Welch: At the Isla Vista Episcopal Church, a Unicorn Reading, 1969 Apr. 7 (1969) Maya Benefit Reading: Berkeley, Calif., 1970 Apr. 2. (1970) |