RUMAKER,
Michael 5. 3. 1932, Filadelfie (Pennsylvánie) Autor románů a povídek, esejista, básník řazený ke skupině Black Mountain College. |
![]() ![]() ![]() |
Vyrůstal v katolické irsko-polské rodině, byl prostředním z devíti dětí. Po ukončení střední školy v r. 1950 pracoval se svým otcem v newjerseyském přístavu Camden, kde natíral tankery. Studoval žurnalistiku na Rider College v Trentonu ve státě New Jersey, ale pro jeho literární dráhu mělo hlavní význam studium na Black Mountain College v Severní Karolíně (1952-55), kde jeho přístup k literatuře a umění formovala především osobnost básníka Charlese OLSONA (“…museli jsme se učit vidět věci jinak, slyšet hudbu jinak, vnímat poezii a tanec jinak…”). Během studia publikoval dvě své první povídky v časopise Black Mountain Review, z nichž první ,The Truck‘ (1954), příběh o newjerseyském pouličním gangu, byla napsaná pod silným Olsonovým vlivem. Po
roce 1955 se vrátil do Filadelfie, pak autostopem odjel do San
Franciska. V r. 1958 se natrvalo přestěhoval do New York City, kde
vyučoval kurzy tvůrčího psaní na Nové škole
pro sociální výzkum (1967-71) a studoval na
Kolumbijské univerzitě (1970).
Přístup
k tvorbě vyjádřil ve svém eseji ,The Use of the
Unconscious in Writing‘ (Využití nevědomí
v literatuře, 1957), v níž osobní
zkušenost přirovnává k “vrstvám
písku uložených v nevědomí - každé
jádro skutečné události se hromadí ve
vrstvách paměti a ne-paměti”. Práce spisovatele pak
spočívá ve schopnosti tyto vrstvy odkrýt a
vyjádřit slovy, ovšem tak, aby “objekt zůstal
zachován ve vlastním kontextu, stejně jako v něm
musí setrvat i sám autor”.
Rumakerova první kniha, román
The Butterfly (Motýl,
1962) je příběhem osmadvacetiletého muže, který se
po dvouletém pobytu v psychiatrické léčebně
vrací do společnosti. Román se od ostatních
Rumakerových děl odlišuje jak výběrem
prostředí (klášter), tak i
balancováním na hranici mezi patosem a
směšností. Dlouhé snové a
symbolizující pasáže odkazují
k Rumakerově eseji. Román je z dnešního pohledu zajímavý i tím, že
beletrizuje autorův krátký románek s tenkrát ještě zcela neznámou Yoko
Ono. Tématem
Rumakerovy prózy z té doby je
především násilí v americkém životě,
někdy bývá porovnáváno s dílem
Raymonda CARVERA. Základem Rumakerovy tvorby je
především povídka, v níž dokáže
zachytit přirozené chování člověka
v syrovém prostředí. To potvrzuje sbírka
povídek, v Anglii vydaná pod názvem Exit
3, And Other Stories (1966), v USA pod
názvem Gringos, and Other Stories
(1967, revidované vydání 1991), která přináší příběhy
ztracených existencí, vyděděnců, tuláků a
zlodějíčků, jejichž přežívání
v nehostinném světě závisí
především na jejich intuici. Aby přežili,
vytvářejí dočasná společenství a
partnerství, která jsou ovšem kvůli
okamžitým osobním zájmům schopni
vzápětí rozvrátit a popřít.
Do amerického vydání s předmluvou
Roberta CREELEYHO je také zařazena zmíněná esej.
V návaznosti na jisté uvolnění morálních předsudků vůči homosexuální menšině se Rumaker ve svých pozdějších, stále autobiografičtěji zaměřených dílech dotýká především postavení homosexuála ve společnosti a jeho citového života. To se týká románu A Day and a Night at the Baths (1979, v němčině jako Ein Tag und eine Nacht in der Sauna, 1995) a především My First Satyrnalia (1981), v němž se pokouší povznést nad své pocity emocionální bolesti a tvůrčí stagnace uspořádáním milostného rituálu, saturnálií, při nichž jednotliví účastníci docházejí k přesvědčení, že: “Eros zlidšťuje! Erotizujte národ!” Zajímavý je též román Pagan Days (1999) vyprávěný z pohledu osmiletého chlapce v době americké krize ve 30. letech 20. století.,
který s počátkem svého
dospívání (na pozadí
konkrétní společenské
situace) je nucen bojovat s přijetím svého
homosexuálního já. Styl
vyprávění má blízko ke stylu Twainova Toma Sawyera.
Ovšem Rumakerovým zásadním dílem jsou paměti Black Mountain Days: A Memoir (2004), které psal pět let. V nich se vrací do doby Black Mountain College (doba existence 1933-56), kde oproti společensko-kulturní situaci Ameriky 50. letvládla společenská a tvůrčí svoboda. Kniha přináší mnoho podrobných portrétů jednotlivých studentů a návštevníků - Roberta Creeleyho, Charlese Olsona, Johna Cage, Franze Klinea, Willema de Kooninga, Aarona Siskinda, Buckmistera Fullera, Roberta Rauschenberga, Johna Wienerse, Eda Dorna a další -, z posledních let trvání univerzity (1952-56). Své básně a povídky publikoval v časopisech Evergreen Review, Redbook, Cosmopolitan a Seventeen a v různých antologiích, např. The New Writing in America (1963), The New American Story (1965), City Lights Anthology (1974), Gay Sunshine Anthology (1977), The Beats (1983). V současnosti je profesorem na City College v New Yorku. lb
|
|
D.
d.: Romány -
Three Times Three (1989) To Kill a Cardinal (1992) Robert Duncan in San Francisco (1996). Povídky
-
The Bar (1964) Poezie: The Fairies Are Dancing All Over the World (1975, 2006) Pizza and Other Select Slices (1976), Pizza: Selected Poems (2005) Divadelní hry – Schwul (Queers, překl. do němčiny Wylf Teichmann a Dirk Mülder, 1970) Eseje – |