ROLLINS, Henry (pův jm. Henry Garfield) 13. 2. 1961, Washington, D. C. Rocker, textař, básník, spisovatel, nakladatel, hudební manažer, organizátor hnutí spoken word (mluveného slova). Veškerá jeho tvorba reflektuje sociální, politická témata i ryze osobní problémy, které však spolu vzájemně souvisí. Jeho projev je veřejně praktikovanou terapií zbavování se “démonů z dětství”. Nejsem tu moc často? - ukázka Solipsista - ukázka |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
„TO JE HENRY ROLLINS.“ Henry Rollins (pův
jm. Henry Garfield) se narodil 13. 2. 1961 ve
Washingtonu, D. C. Vyrůstal v Arlingtonu ve státě Virginia ve velmi
neurovnaných rodinných poměrech – otec ho bil a po rozvodu rodičů byl obětí
zneužívání ze stran přátel jeho matky. Velmi brzy odešel z domova a
vykonával nejrůznější podřadná zaměstnání, aby nemusel pobývat doma. V r. 1981 se v New Yorku připojil k punkové
či hardcoreové skupině Blag Flag (založené v Los Angeles kytaristou Gregem
Ginnem v r. 1977 pod vlivem newyorských punkových kapel Ramones, Television a
Patti Smith) tím, že při jejím newyorském koncertu v roce 1981 skočil na
pódium a přidal se k hudbě svým řevem. Se skupinou následně odjel do
Anglie a podílel se na vzniku jejího prvního LP Damaged (1981). Pro další Rollinsův vývoj je z této etapy důležité
album Family Man (1985) – napůl mluvené slovo, napůl instrumentální
hudba Black Flag – a agresivní Split It In (1985). Instrumentální EP The
Process Of Wedding Out (1985) nastavilo nová měřítka pro hodnocení pojmu
instrumentální rock. Po rozpadu Black Flag v roce 1986, založil
Rollins v následujícím roce vlastní skupinu Rollins Band (Henry Rollins – zpěv,
Chris Haskett – kytara, Sim Cain – bicí, Andrew Weiss – basa). Od typického
agresivního zvuku na prvním albu Life Time (1988) dospěl projev kapely
postupně k syntéze hardrocku, blues, funku, post–punku a jazzového
experimentalismu. Následovala po hudební i textové stránce zajímavá a komerčně
úspěšná alba Do It (1989), Hard Volume (1989), koncertní Turned
On (1990) a Rollinsův společný projekt s basistou Andrewem Weissem Fast
Food for Thought (1990). S Weissem založil též skupinu Wartime (1989). Po úspěšném turné v rámci úspěšného festivalu
Lollapalooza v roce 1991 podepsal Rollins Band kontrakt s firmou
Imago Records, jež vydala zatím nejprodávanější a nejznámější album skupiny The
End of Silence (1992). Dalšími úspěšnými alby byly Weight (1994) –
s již novým bubeníkem Melvinem Gibbsem –, Come In and Burn (1997),
které je v této sestavě posledním albem Rollins Bandu. S obnoveným Rollins Bandem – což je losangeleská
skupina Mother Superior plus Henry Rollins –, nahrál k dřevnímu hardrocku
se obracející album Get Some Go Again (2000), které Rollins sám
produkoval. Vedle své kapely se
Rollins průběžně věnuje i sólovým projektům. Spoustu energie věnuje tzv. hnutí spoken
word (mluveného slova). To v první polovině 80. let 20. století volně
navázalo na veřejnou recitaci s jazzovým doprovodem, jak ji v 50. letech
praktikovali básníci Kenneth Patchen, Kenneth Rexroth, Lawrence Ferlinghetti,
Bob Kaufman či dodnes rozvíjí ruth weiss1.
Přímou spojitost má s veřejným čtením a
nahrávkami nejrůznějších autorů pod labelem Giorno Poetry System v 70.
letech (např. John Giorno, Laurie Anderson, Patti Smith, William S. Burroughs,
Diana diPrima, Frank Zappa, Allen Ginsberg, Ed Sanders). Rollins do vystoupení mluveného
slova vtáhl i mnoho dalších autorů, jako jsou např. Lydia Lunch, Jello Biafra
nebo Hubert Selby. S ním pracoval v roce
1990 na CD Otcové naši, jenž nejsou na nebesích (Our Fathers Who Aren’t
in Heaven) a v roce 1995 mu vydal ve svém nakladatelství CD Live in Europe
1989. Důležitou oblastí Rollinsova zájmu je analýza
souvislosti mezi sexem a násilím, což korespondenčně diskutoval i s Charlesem
Mansonem2. Témata jeho tvorby
shrnuje kolekce šesti CD Hluboké hrdlo (Deep Throat, 1992), jejíž název
odkazuje k pornofilmu Gerarda Damiana z r. 1972. Publikovat
vlastní
tvorbu – eseje a prózu – začal již v dobách
svého účinkování s Black Flag v
časopise Spin. Je velmi plodným autorem – v nakl. Illiterati Press vydal
šest sbírek poezie. Ve vlastním nakladatelství 13.2.61 publikuje kromě svých
knih i díla duchovně spřízněných autorů, jako jsou Hubert Selby, Nick Cave,
Lydie Lunch, Iggy Pop3, Michael
Gira, Henry Miller, Don Bajema, Alan Vega, Roky Erickson, Bill Shields,
Christine „Exene“ Cervenka z punkové kapely X nebo Joe Cole. Témata Rollinsovy tvorby je obsáhlá – od ryze osobních problémů, mezilidské stavy, literatury a hudby až po drogy, násilí a politiku. Často své díla vydává jak v knižní, tak v audio formě. Inspirující je rozsáhlá úvaha Rollins hovoří (Rollins Talks, 1988), v níž rozebírá souvislost drog, reality a literatury. |
|
1 Viz kniha A New View of Matter / Nový pohled na věc (MAŤA 1999). |
|
Deníky z turné po celém světě, krátké prózy,
postřehy, zamyšlení i blues jsou náplní na sebe časově navazujících knih Blues černýho kafe (Black Coffee Blues, 1992, č.
1998), reflektující období z let 1989–91, Nejsem tu moc často? (Do I Come Here Often?, 1997, č.
2004), která původně vyšla jen v omezeném nákladu s ilustracemi Shannona
Wheelera, a Usmívej se, cestuješ (Smile, You’re Travelling, 2000), jež
zachycuje turné v letech 1997–98, mimo jiné i vystoupení v Praze,
Keni či na Madagaskaru. Důležitou knihou je Eye Scream (1996), která obsahuje kompletní
verzi Rollinsova textu ,Všechno‘ (,Everything‘, audio verze je obsažena na albu
Get in the Van s freejazzovým doprovodem), jenž je napsán pomocí
toku vědomí a odkazuje k tradici Ginsbergova ,Kvílení‘. Kniha vznikala v
letech 1986–95 a postupně se stala propracovaným esejem na téma, kolik
brutality, zuřivosti a krutosti společnosti je obsaženo v kultuře a
v člověku samotném. Na stejné téma navazuje velmi osobní, „obsesivní a
klaustrofobická“ kniha Solipsista (Solipsist, 1998, č. 2002), na které pracoval v letech 1993–96.
Rollinsova literární produkce je poměrně nepřehledná, neboť existují
různé reedice jednotlivých děl, souborné svazky – např. první tři Rollinsovy
knihy byly publikovány v jednom svazku pod názvem Vak na mrtvoly (Body
Bag, 1989), později prvních pět knih jako Prvních pět (The First Five,
1997) –, nebo výbory, jako je například Henry Rollins do kapsy (The Portable
Henry Rollins, 1998). Mezi další Rollinsovy spisovatelské aktivity patří
například doprovodný text ke knize fotografií Glena E. Friedmana Seru na
hrdiny (Fuck You Heroes: Glen E. Friedman Photographs, 1976–1991, 1994),
předmluva ke knize Pata Blashilla Hluk z podzemí: Tajná historie
alternativního rocku (Noise from the Underground: A Secret History of
Alternative Rock, 1996) s fotografiemi Michaela Lavinea či knize Erika Quislinga
a Austina Williamse Čistá whisky: Živá historie sexu, drog a rock’n’rollu
(Straight Whisky: A Living History of Sex, Drugs and Rock’n’Roll (2004), anebo
namluvení několika povídek na CD Kompletní povídky ze západu Elmorea
Leonarda (The Complete Western Stories of Elmore Leonard, 2004). Díky svému hereckému
nadání a své maskulatuře je Henry Rollins také obsazován do filmových rolí.
Účinkoval ve více než dvou desítkách filmů – např. v akčním filmu The Chase
(1994, rež. Adam Rifkin), v kyberpunkovém Johnny Mnemonic (1995, rež.
Robert Longo) natočeném podle povídky Williama Gibbsona, v kriminálním Nelítostný
souboj (Heat, 1995, rež. Michael Mann), ve filmu Davida Lynche Lost
Highway (1997), v komedii Honička na chlapa (Desperate But Not
Serious, 1999, rež. Bill Fishman) nebo v dokumentárním Pětadvacet let punku
(25 Years of Punk, 2001). Jednu postavu namluvil i v kresleném komixu Batman
Beyond: The Return of Joker (2000, rež. Curt Geda). Kromě toho exisuje
množství filmových záznamů z koncertů Rollins Bandu a Rollinsových mluvených
show na VHS nebo DVD. Je také autorem scénáře k filmu Deset monologů ze
života sériových vrahů (Ten Monologues from the Lives of the Serial
Killers, 1994). Jeho hudby bylo použito např. v horrorovo–komixové Vráně
(The Crow, 1994, rež. Alex Proyas) a v Batman Beyond. |
|
Knihy: High Adventures In The Great Outdoors (1982–85) Two Thirteen Sixty One (1985) Polio Flesh (1986) Halutinations of Grandeur (1986) Art To Choke Hearts / Pissing in the Gene Pool (1986, 1989) Body Bag (1989) Jackass Theory (1990) Bang! (1991) One from None: Collected work (1991) Black Coffee Blues (1992, č. Blues černýho kafe, 1998) See A Grown Man Cry (1992) Now Watch Him Die (1993) Get in the Van: On the Road with Black Flag (1994) Eye Scream (1996) Cease to Exist: A Creation Books Reader (H. R., Jack Hunter, James Havoc, 1996) Alien (H.R., Marek Uiriksen, Susan Israel, Janice Levy, 1996) Henry Rollins: The First Five (1997) Do I Come Here Often? / Black Coffee Blues, Pt. 2 (1997, č. Nejsem tu moc často?, 2004) The Portable Henry Rollins (1997) Solipsist (1998, č. Solipsista, 2002) Won’t Sleep, Won’t Shut Up (2000) Smile, You’re Travelling / Black Coffee Blues, Pt. 3 (2000) Real Conversations, No. 1 (H. R., Billy Childish, Lawrence Ferlinghetti, Jello Biafra, 2001) Unwelcomed Songs: Collected Lyrics 1980–1992 (2002) Broken Summers (2003) Mluvené slovo (audio, CD): Big Ugly Mouth (1987) Hot Animal Machine (1987) Sweatbox (1988) Live at McCabe’s (1989) Human Butt (1989) Sweatbox & Human Butt (2CD, 1992) Art To Choke Hearts / Pissing in the Gene Pool (1992) Deep Throat (1992) The Boxed Life (2CD, 1993) Get in the Van: On the Road with Black Flag (1994) Interview Disc (1995) Henry Rollins in Conversation (1995) Everything (1996) Black Coffee Blues (1996) Short Walk On a Long Pier, Everything (2CD, 1996) Think Tank (1997) Eric The Pilot (1999) Real Conversations, No. 1: The Death of Independent Everything (2001) A Rollins in the Wry (2001) Talk Is Cheap (2003) Nights Behind The Tree Line (2004) Live @ The Westbeth Theater [11/23] (2004) |