RECHY,
John (Francisco) První americký spisovatel a dramatik mexického původu, který získal za své celoživotní dílo cenu amerického PEN klubu (1997). Město noci - ukázka |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
„FIKTIVNÍ“
SVĚTY JOHNA RECHYHO
Když v roce 1963 vyšel
román Město noci (City of Night, č. 2000), který ukázal dosud
neznámý svět nočního života městské Ameriky z pohledu mladého homosexuála
mexického původu, svět obracející na ruby tabu většinové společnosti a přesto
zmítaný stejnými rasistickými, náboženskými i sexuálními předsudky,
stal se okamžitě bestsellerem a předmětem spekulací literárních kritiků, kteří
nemohli pochopit, že by takové jedinečné dílo mohl napsat nějaký dosud neznámý
a navíc mladý autor. A tak v díle hledali podobnosti s tvorbou Tennesseeho Williamse
nebo Jamese Baldwina. Ten přitom o románu nešetřil slovy uznání: „Rechyho]
tón zní absolutně pravdivě, je
výsostně osobitý, přičemž autor sám má ten
druh discipliny, který mu dovoluje
být občas krásně neukázněný… Rechy
říká pravdu a říká ji s takovým
nadšením, až
nás to nutí žít stejný život, jaký
popisuje. Je to pokořující a zároveň
osvobozující zkušenost.“ Román se ihned po vydání stal bestsellerem a její význam na zrání
generací |
|
* Slovo vzniklo v Kalifornii posměšným zkrácením slova
”Mexicanos”, jež indiáni z kmene Nawatl (z mexického státu Morelos), kteří byli
ve |
|
„odhalují spodní sílu chicano literatury, která se může projevit
i u těch mexicko-amerických spisovatelů, kteří se obecně nezařazují do hlavního
proudu chicano literatury“, a pokračují: „Ať už je chicano
literatura definovaná jako literární dílo o mexických Američanech, nebo jako
dílo jimi napsané, jeho knihy lze do této kategorie zahrnout zvláště proto, že
jejich zápletky obvykle zahrnují jisté mexické detaily a jejich témata z
chicano kultury alespoň částečně vycházejí .“ Reakce
Johna Rechyho na podobné úvahy bývá lakonická: „I
přes tyto omezující nálepky jsem a vždycky jsem byl AUTOREM LITERATURY,
romanopiscem, tvůrčím spisovatelem, který experimentoval s nejrůznějšími
formami.“ V
případě druhém se v Johnu Rechym objevil autor, jehož
význam pro homosexuální menšinu je
srovnatelný s významem Jeana Geneta pro léta
čtyřicátá a Allena Ginsberga pro léta
padesátá a šedesátá. Zatímco
Ginsberg
využíval své sexuální zaměření jako
zbraň ve snaze dosáhnout společenské legitimity
homosexuality, Rechy homosexualitu za společensky legitimní
považuje zcela
přirozeně a zaměřuje se spíše na citový aspekt
problému – ať už se to týká
vztahu heterosexuální většiny a
homosexuální menšiny, nebo vztahů v rámci
homosexuálního světa. To potvrzuje i Rechyho
ironická poznámka v jedné z jeho
časopiseckých polemik: „Jestliže je John Updike v literárních
časopisech běžně označován za ,zapřisáhlého heterosexuála‘, mně bude jedno,
jestli budu označován za ,zapřisáhlého homosexuála‘, i když si nevzpomínám, že
bych někdy na sexualitu přísahal. Obávám se ovšem, že John Updike tak klidně
učinit mohl.“
O Rechyho postavení na poli literatury dnes svědčí i
množství cen, které za svou tvorbu obdržel – od té první, kterou v roce 1961
obdržel od Longview Foundation za povídku Pohádková
svatba slečny Osudové (The Fabulous Wedding of Miss Destiny), až po
dvě poslední, jež obdržel v roce 1997, obě za životní dílo, jednak od
spisovatelské organizace PEN západní části USA (před Rechym tuto cenu získali
Billy Wilder, Neil Simon a Betty Friedanová) a jednak cenu Williama Whiteheada
udělovanou nakladatelstvím The Publishing Triangle „Vždycky
jej překvapilo něčím novým, tohle město těl a
duší… Pro něj to bylo nejduchovnější
a nejtělesnější z měst, nesmírné město,
které do sebe vtahovalo všechny ty světlé i
temné síly země. Všechny ty tóny
úpadku a znovuzrození, útlaku a zhýralosti
se v něm spojovaly, umocňovaly – tak
jako u herců v řeckých tragédiích. Jeho
zoufalý narcismus - který vítal smrt v
prodloužených létech pod nebem, jehož se roční
období netýkala – a jeho duch
povalečství – který vyrostl do obludnosti –
byly projevem zuřivé chuti žít,
cítit, být, tady na poslední hranici, za
níž se země noří do moře – tady pod
vyhaslým sluncem, na temném pobřeží.“ „posedlost po ‚zarámování‘ života… umístit život do
pochopitelné perspektivy tak, abych ho mohl vidět (jako se mohu vidět v
zrcadle, na fotografii), tak, abych se mohl pokusit pochopit proč, pokusit
zjistit příčiny. Protože: Skutečnost se pohybuje příliš neskutečně, příliš
rychle, příliš divoce, příliš nelogicky, příliš komplikovaně na to, aby se dala
zachytit. Pro mě se umění stalo opakováním skutečnosti. Jen tak je možné ji
pozorovat. K filmům, knihám, obrazům - a to i když obsahují prvky tajemství -
se člověk může vždycky vrátit, znovu je zhlédnout, přečíst, pokusit se pochopit
je nebo to, co představují, v tom nezměnitelném bodě - uvnitř svého rámu. Nyní
lze nalézt příčiny, pomalu studovat následky, nyní je možné řešení. Chci vidět
vzorek osudu, neboť osud se projevuje pouze v retrospektivě, v rámu vzpomínky.
Umění zpomaluje život, vstřikuje do hrozného, krutého chaosu smysl a řád.“
Nemá
tedy valného smyslu pokoušet se
oddestilovat z Rechyho příběhů skutečnost a uměleckou imaginaci,
s jejichž
symbiózou jeho dílo stojí a padá.
Počáteční pochopení kontroverzního
tématu Města noci
jako “poutě sexuálního
dobrodruha nočním životem městské Ameriky” a jako
osobní zpovědi autora totiž
do značné míry zastínilo jak strukturu a řemeslnou
stránku Rechyho díla, tak i
vlastně hlavní myšlenku, která jej vedla k jeho
napsání - hledání příčin, proč
je svět takový, jaký je. Podobně tomu bylo i u druhé Rechyho
knihy. Román Čísla
(Numbers,
1967) - příběh mladého narcisty Johnnyho Ria,
který se v Los Angeles nevázaným
sexem pokouší uspokojit vlastní posedlost
ubíhajícím časem, kterou doprovází
pocit, že jeho sexuální přitažlivost je již za zenitem -
jako každou knihu
dotýkající se ,v dobré společnosti‘
tabuizovaných témat, doprovázely cenzurní
zásahy jak v Americe, tak i ve státech, do jejichž jazyků
byla přeložena. Mapování homosexuálního podsvětí a
popisu útlaku jinak než heterosexuálně orientovaných v americké společnosti
Rechyho dovedlo k formálnímu experimentu, dokumentární knize Sexuální psanec (The Sexual Outlaw: A
Documentary, 1977), „nebeletristické zprávě s komentáři
o třech dnech a nocích v sexuálním podzemí“. Knihu
tvoří tři odlišné, avšak
související prvky: prvním je příběh o
jednom z nejhorších víkendů v životě
bývalého pasáka Jima, druhým je
černěhumorný dokument o útlaku homosexuální
komunity a třetím je autorova osobní zpověď o
vývoji jeho sexuální identity a
zralého politického uvědomění. Propojenost těchto
tří prvků s využitím filmové
terminologie a formy, míšením dramatu a historie,
erotiky a představ, vášně a
humoru tak napomáhá při vytváření
plastického obrazu života subkultury a
homosexuálního podsvětí. Knižní
příloha San
Francisco Chronicle knihu nedávno zařadila mezi sto nejlepších knih
literatury faktu století. S odkazem na svou prvotinu se v roce 1998
k tomuto tématu vrátil ve své ódě na “zlatý věk promiskuity”, na dobu před
smrtelnou ranou v podobě AIDS, knihou Příchod noci (The Coming of the
Night). Oslavné pasáže jsou ovšem prostřídány vpravdě výzkumnými poznatky o
odvrácené straně touhy. Kniha se ihned zařadila do žebříčku bestsellerů
vyhlašovaných Los Angeles Times.
Teprve zpětně a s postupným vydáváním dalších Rechyho
knih se začalo více přihlížet i k ,technickým aspektům‘, k propracované
stavbě románů a experimentům s formami vyprávění. Košatost a vnitřní
propojenost dějů, témat i jednotlivých osudů po vyzkoušení jiných forem
vyprávění přímo volala a formální experimenty si do jisté míry vynutily i
rozšíření Rechyho světů.
Téma
homosexuality je v Rechyho tvorbě sice stále
přítomno, není však již ústředním.
Do popředí se dostávají obecnější
roviny
lidského života: vztah syna a matky, možnost
uhájení osobní svobody ve světě
intrik a vzdorování strachu ze smrti a strachu ze
ztráty lásky v románu Ta
dnešní smrt (This Day’s Death, 1969) nebo stav mezi dětstvím a dospělostí
(„území nikoho“) v románu Čtvrtý anděl (The Fourth Angel, 1973). Kolem sexu ve všech podobách se
točí román Návaly (Rushes,
1979). Kniha zachycuje jeden večer
v předměstském baru poblíž mola, kde se
scházejí řidiči kamionů,
kovbojové, motorkáři, stavební dělníci,
policajti, dřevorubci, vojáci a
prostitutky a který se stává
sexuálním kolbištěm, na němž defilují
nejrůznější
lidské typy a utkávají návaly citů a
vlastností – samota a strach, pýcha a
odvaha. Večer vrcholí šílenou, ale
strhující scénou sadomasochistických
orgií,
které se blíží takřka náboženskému
rituálu.
V
thrilleru Vampýři (The Vampires, 1971), propracované variaci na staré
mýty, zase využil všechny ve filmu používané dlouhé záběry, prostřihy, rychlé
změny scén a křiklavou hru barev. Děj se odehrává - v Rechyho knihách
netradičně - na jednom z karibských ostrovů, v němž se potkávají nejrůznější
lidé s nejrůznějšími osudy, které se již kdysi v minulosti proťaly. Dobrovolní
hosté jsou postupně vtahováni do čarodějných nástrah a nakonec obětováni v
ďábelském rituálu. Tři
hlavní postavy v něm reprezentují temnou duši
Ameriky -
Orin sexuální útlak odkazující k
salemskému upalování čarodějnic, Lisa
falešné
romantické postoje filmových hrdinek 40. let a „Jesse James“ melancholickou
slávu desperátství. V tomto „apokalyptickém“
příběhu přerušovaném medailonky
losangeleských usedlíků (např. herečky v
pornografických filmech nebo chicano
punkera), jejichž životy jsou stejně prázdné jako životy
tří hlavních hrdinů,
prozkoumává to, čemu říká ,dokonalost
takzvané náhody‘ – zdánlivě
nahodilých
složek, které do sebe dokonale zapadají a
vytvářejí to, co ve zpětném pohledu
nazýváme ,osudem‘”.
„Tím, jak psal o homosexualitě, jak ji viděl,
prožíval a pojmenovával, více než radikálně a navždy změnil hlavní proud
americké kultury… Všechny jeho romány dodávají život gay literatuře i americké
literatuře jako celku… To, co nám po více než třicet let dává, je nádherný a
strašlivý dar… vize složitého, celistvého a překrásného světa…
A další literární kritik Jameson Currier k tomu dodává: „Jeho literatura, snad více než dílo kteréhokoliv jiného
amerického spisovatele 20. století, pomohla utvářet sexuální vědomí
několika generací homosexuálních lidí.“
Rechy zaujal i svým dalším románem, který byl The Los Angeles Times zařazen mezi deset nejlepších románů roku 2003. Jedná se o v Texasu se odehrávající Život a dobrodružství Lylea Clemense (The Life and Adventurous of Lyle Clemens, 2003). Příběh syna bývalé kandidátky na Miss America a neznámého otce, který v dospívání musí čelit nejrůznějším tlakům - každý v jeho okolí do něj vkládá své vlastní nesplněné naděje a touhy - matka z něj chce mít kovboje, přesně takového, který ji kdysi opustil, ostatní se jej snaží využít pro své nejrůznější machinace, jeho dívka Maria u něj zase hledá „pravou lásku“. Když Lyle odchází „do světa“, střetává se následně s nejrůznějšími šarlatány, gamblery, drobnými hvězdičkami z šoubyznysu, protřelými pornografy apod. Na základě nejrůznějších zkušeností se tak stává sám sebou. Další významnou událostí se stalo vydání dosud nepublikovaných esejů napsaných v uplynulých více než čtyřiceti letech (1958 - 2004). Kniha Pod kůží (Beneath the Skin, 2004) se zabývá z velké částí tématem sexuální svobody, v níž polemizuje s nepřátelským přístupem vůči homosexualitě jak ze strany hvězdy šoubyznysu, Miss Oklahomy Zatím posledním dílem jsou Rechyho paměti O mém životě a vydržované ženě (About My Life and the Kept Woman, 2008), v nichž mimojiné podává obraz společenské netolerantnosti a bigotnosti v USA. Filmy - Armee der Liebenden oder Revolte der Perversen (1979).
l. bosch, doslov ke knize Město noci, září 2000, doplněno v září 2007 |