ORLOVSKY,
Peter 8. 7. 1933 New York (New York) 30. 5. 2010 Williston (Vermont) Beatnický básník, přítel a později i životní druh Allena Ginsberga | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Otcem Petera Orlovskyho byl běloruský důstojník kavalerie, který pro prohřešky v armádě nakonec utekl až do Ameriky, kde prodával kravaty. Matka byla ochrnutá na následky špatně provedené operace. Měl tři bratry a sestru. Orlovsky se v r. 1954 po návratu z armády (odkud byl propuštěn, když armádnímu psychiatrovi řekl: "Každá armáda je armádou proti lásce."), kdy začínal v San Francisku pracovat jako saniťák, seznámil s malířem Robertem La Vigne, jemuž stál modelem. Výsledný obraz uchvátil Ginsberga, který se nejdříve zamiloval do něj a později i do modelu. Tak se Orlovsky dostal do okruhu básníků Sanfranciské renesance. Prošel různými zaměstnáními – byl farmářem, uklízečem, tiskařem, kamelotem, poštovním úředníkem. Je jednou z postav v románech Jacka Kerouaka (The Dharma Bums, Desolation Angels, Book of Dreams). Přispíval do newyorských avantgardních časopisů Yugen a Fuck You, i do tucsonského (Arizona) časopisu Outsider, jeho básně se objevovali v antologiích Beat Scene (1960), New American Poetry (1960), Beautitude Anthology (1965). Účastnil se psychedelického výzkumu Timothyho Learyho, politických protestů (protijaderné demonstrace, za legalizaci marihuany a za sexuální svobodu), hudebních projektů Allena Ginsberga (William Blake – Songs of Innocence & Songs of Experience, 1969) a Boba Dylana. Hrál v undergroundových filmech Roberta Franka, z nichž nejvýznamnější je Me and My Brother, natočený mezi lety 1965-68, který pojednává o vnitřním a vnějším světě katatonického schizofrenika. Děj je inspirován příběhem jeho bratra Julia Orlovského, který strávil v psychiatrických ústavech značnou část svého života. Něco ze života a povahy i duševního stavu Petera Orlovského je odhaleno v knize Allen Ginsberg in America (1968, 1997, č. Allen Ginsberg v Americe, 2002) od Jane Kramerové. Většinu 70. let strávil Orlovsky na farmě v Cherry Valley se státě New York, kde psal, skládal písně a “komunikoval” s přírodou, přičemž se živil tím, co si sám vypěstoval. V r. 1974 Orlovsky působil na Škole odtělesněné poezie Jacka Kerouaka na Narópově univerzitě v coloradském Boulderu, kde vedl kurs nazvaný “Poezie pro hloupé studenty”. První sbírku básní publikoval Peter Orlovsky až v r. 1977 – jeho převážně osobní poezie vychází z Ginsbergovy poetiky, Corsova slovního novátorství a Cassadyho bopové mluvy, plné pouličního a narkomanského slangu. Sám měl velké problémy s drogovou závislostí a v 80. a 90. letetch podstoupil několik odvykacích kůr. Po celou dobu nad ním držel ochranou ruku jeho dlouholetý přítel Allen Ginsberg, který pro něj v r. 1992 založil opatrovnický fond z peněz získaných prodejem své chaty Bedrock Mortar v Sierra Nevadě Garymu Snyderovi. V r. 2010 zemřel po několikaměsíčním boji s rakovinou plic. ![]() |
|
Dílo: Corso, Orlovsky, Kerouac, Bremser, Johnson (1982) Howls, Raps & Roars: Recordings from the San Francisco Poetry Renaissance (1993) Film, video - Pull My Daisy (1959) Couch (1965), Chappaqua (1966) Fried Shoes, Cooked Diamonds: The Beats at Naropa (1978) Thot-Fal’N (1978) Renaldo a Clara (1978) West Coast: “Beat & Beyond” (1982) The Beat Generation: An American Dream (1987) Poetry in Motion II (1995) |