KAUFMAN, Robert (Garnell) Bob Kaufman 18. 4. 1925, New Orleans (Louisiana) – 12. 1. 1986, San Francisco (Kalifornie) Básník, známější spíše v Evropě než ve Spojených státech, jehož vliv na tvorbu beat generation je doceňován teprve v posledních letech. | ![]() ![]() ![]() |
Narodil se v rodině německého ortodoxního Žida a černé katoličky z Martinique, přičemž na jeho víru a životní názory měl vliv i kult vúdú, jenž vyznávala jeho babička. Ve třinácti letech utekl z domu a několik let se plavil po mořích na lodích obchodního námořnictva (devětkrát obeplul zeměkouli a přežil čtyři ztroskotání), během kterých se soukromě vzdělával. Počátkem 40. let začal studovat literaturu na New School for Social Research v New Yorku, kde se seznámil s Williamem S. Burroughsem a Allenem Ginsbergem. S nimi také přicestoval do San Franciska (1958), kde se usadil ve čtvrti North Beach. Tam se nechal inspirovat dlouhými improvizovanými sóly a rytmy bebopových hudebníků a ve stejném duchu začal psát své básně, které recitoval v barech, kavárnách i na ulicích. Jeho básnický styl, pro který byl přezdíván “The Original Be-Bop Man”, ovlivnil tvorbu Kennetha Rexrothe, LeRoi Jonese, Allena Ginsberga, Jacka Kerouaka, Lawrence Ferlinghettiho i Gregoryho Corsa (kromě jazzu se v jeho poezii významně projevuje i zenbuddhismus). Literární kritice i širšímu obecenstvu však jeho tvorba zůstávala dlouho utajena, neboť jeho básně byly spíše spontánními kompozicemi, které odmítal zapisovat. Většina básní se tak zachovala díky jeho manželce, spisovatelce a literární agentce Eileen Kaufmanové (rozvedeni 1958), nebo byla přepisem jeho vystoupení, které pořídili jeho přátelé. To je případ jeho tří básnických letáků – Abomunist Manifesto, Second April a Does the Secret Mind Whisper?, které vyšly ve Ferlinghettiho nakladatelství City Lights v r. 1959. Především první z nich je dnes považován za jakýsi “programový” manifest beat generation, ačkoliv se ve své podstatě jedná o antimanifest, který se vysmívá všem snahám vytvořit nějaký systém víry. Tyto letáky byly zařazeny do první Kaufmanovy sbírky Solitudes Crowded With Loneliness (1965), která vzbudila jistou pozornost v celoamerickém kontextu, zvláště poté, co vyšel její překlad ve Francii (kde byl Kaufman nazýván “Americký černý Rimbaud”) a později i v německé, italské, polské, ruské, španělské, arabské a dánské verzi, čímž se stala vedle Ginsbergova Howl jedním ze základních děl šířících beatnický přístup ke světu v Evropě. V r. 1959 založil Bob Kaufman s Allenem Ginsbergem, Johnem Kelleym a Williamem Margolisem časopis Beatitude, který publikoval dosud neznámé autory, mimo jiné i ruth weiss. V r. 1960 přesídlil do New Yorku, předčítal svou poezii na Harvardově univerzitě a v r. 1961 byl ve Velké Británii nominován na prestižní Guinness Poetry Award (nakonec byla udělena T. S. Eliotovi). Následující roky jsou však poznamenány Kaufmanovou závislostí na methedrinu, životem v chudobě a pobytem ve vězení. Po zavraždění Johna F. Kennedyho v r. 1963 se vrátil do San Franciska a složil buddhistickou přísahu mlčení a vyvázání se ze společnosti. Svůj protest ukončil až po dvanácti letech. Jeho
druhou sbírku Golden Sardine
(Zlatá sardinka, 1967) sestavila jeho přítelkyně Mary
Beachová z porůznu roztroušených rukopisů.
Básně zde obsažené tvoří jakési
surrealistické filmové pásmo
zaznamenávající hrůzy obyčejného života
v osobité formě buddhistické modlitby. Svůj
slib mlčení přerušil Kaufman po skončení
války ve Vietnamu v r. 1975 a zahájil
tříleté období intenzivní tvorby,
které je patrné ze sbírky The
Ancient Rain: Poems, 1956 – 1978 (1981). Pak
se opět uchýlil do mlčení (“Chci být
anonymní… mým cílem je být zcela
zapomenut”) a až do své smrti se ze svého
soukromého exilu objevoval ve společnosti jen velmi
zřídka.
Bob Kaufman za svého života účinkoval v několika televizních pořadech - v r. 1961 uváděl široce sledovanou televizní show v belgické televizi We Dissent, v r. 1972 připravil program Coming from Bob Kaufman, Poet, který byl vysílán pod názvem Soul (hlavní role v něm měli Ossie Davis a Ruby Dee), a v programu PBS Images v r. 1982. Reprezentativní výbor jeho poezie, včetně letáků, manifestů a celé Golden Sardine obsahuje sbírka Cranial Guitar: Selected Poems (ed. Gerald Nicosia, 1996). V češtině vyšlo několik básní v antologii Černý majestát: Poezie černé Ameriky 20. století (1978) a v Průvodci Beat Generation Fest (1998).lb
|
|
D.d:
Román - Isolation Booth (s Lou Morheim, 1962) Watch My Tracks (1971) Bastard Angel (1972) Antologie
-
The Poetry of the Negro (ed. Langston Hughes a Arna Bontemps, 1970) Three Thousand Years of Black Poetry (ed. Alan Lomax a Raoul Abdul, 1970) Audio - Bob Kaufman Poet (1991) Film, video - West Coast: “Beat & Beyond” (1982) |