HUNCKE, Herbert Autor, který se významným způsobem podílel na formování beat generation nikoliv
svým literárním dílem, ale
spíše svým životním stylem. Je předlohou
literárních
postav v knihách Jacka Kerouaka, Williama S. Burroughse,
Johna C. Holmese, Ginsbergovy Básně ,Howl‘ a
próz Carla Solomona, Herba
Golda a Irvinga Rosenthala.
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vyrůstal v Chicagu, odkud v sedmnácti letech poprvé odjel stopem do New Yorku, v němž se natrvalo usadil v r. 1939. Od mládí užíval nejrůznější druhy drog. V New Yorku se pohyboval v okolí Times Square a 42. ulice jako přítel mnoha jazzmanů (Charlie Parker, Billie Holliday, Dexter Gordon), dealer, podvodník a zloděj (k jeho titulům později patřilo označení “král Times Square”). Část 2. světové války strávil u námořnictva a popznal přístavy v Jižní Americe, v Africe a v Evropě. Tři dny po invazi (6. 6. 1944) se vylodil v Normandii. Na moři si upevnil svůj drogový návyk, když začal užívat morfinové injekce, které mu dodával palubní lékař. Po návratu do New Yorku v r. 1945 byl již závislý na heroinu, k němuž přivedl i Williama S. Burroughse, s nímž se krátce nato seznámil. Burroughs jej představil Kerouakovi a Ginsbergovi a Huncke je spolu se svou přítelkyní, noblesní prostitutkou, Vicki Russellovou, uvedl do subkultury, vyznávající instinktivní, “hip” přístup k životu na ulici, dále pak k heroinu a benzedrinu, do pasáckého, zlodějského, gangsterského i jazzového slangu a byl příčinou i jejich prvních vážných konfliktů se zákonem. Byl také jedním z objektů výzkumu Alfreda Kinseyho pro jeho slavnou studii Sexuální chování muže (1948). Konec 40. let strávil na Burroughsově texaské farmě pěstováním marihuany. Kus života strávil ve vězení (nejdéle v letech
1955 – 1959 v Sing Singu) a v psychiatrických ústavech. Slangové slovo “beat”, které se Hunckovým přičiněním stalo klíčovým
slovem beat generation,
označovalo stav vyčerpanosti (zbitosti) lidí bez
stálého domova, lidí na cestě.
Kerouac k němu přidal další významy -
“beat” odkazující k jazzovému rytmu a
později i k mystickým asociacím blaženosti a
blahoslavenství (“beatness” a
“beatific”), Snyder jej pak
obohatil o další význam “bití”
holí zenovým učitelem při klimbání u
meditace. Huncke se stal kultovní postavou, k níž se hlásili hippies
v San Francisku, druhá generace beatnických autorů (např. Janine Pommy
VEGA) i představitelé newyorské hudební avantgardy (např. Patti Smith,
s níž v r. 1996 vystoupil na Kerouakově festivalu v Lowellu). V r. 1997 vyšlo souborné vydání jeho próz Hubert Huncke Reader (ed. Benjamin G. Shafer), doplněné o dosud nepublikované deníky, dopisy a výňatky z autobiografie. Součástí je i pojednání o historii užívání benzedrinu v USA. lb
|
|
D.d.: Audio - Huncke, Holmes, Burroughs Reading (1982) Herbert Huncke & Lawrence Ferlinghetti at Celebration of Jack Kerouac at Lowell, Mass. (1987) Film, video - Kerouac, The Movie (1985) The Beat Generation: An American Dream (1987) Huncke and Louis (1995, Laki Vazakas, portrét Herberta Hunckeho a jeho přítele Louise Cartwrighta) |