COOPER,
Dennis 10. 1. 1953, Pasadena (Kalifornie) Prozaik, básník, hudební a filmový kritik. |
![]() ![]() ![]() |
Žil v Londýně, Amsterdamu, New Yorku a v Los Angeles. Jeho
prózy zabývající se
mužskou homosexuální subkulturou se vyznačují
vybroušenou stylistikou s promyšleně
vkomponovanými básnickými pasážemi, v
níž jsou zřejmé ozvuky psychedelické éry
přelomu 60. a 70. let. Pro svůj syrový popis
nejrůznějších aktů sexu a násilí bez
jakýchkoliv estetizujících prvků,
nahlížených ovšem optikou punkové a
diskotékové scény
a využívajících brutálních
komixových střihů a zkratek, bývá označován
za pokračovatele Williama S. Burroughse.
V
70. letech založil časopis a později i
nakladatelství Little Ceasar, kde publikoval svou poezii i
díla autorů Boba Flanagana, Tima Dlugose a Davida Trinidada.
Jeho
první román Closer
(1989) je prvním z pětisvazkového cyklu
inspirovaného Cooperovým vztahem s psychologicky
problematickým Georgem Milesem. Jedná se o spoře
napsaný příběh o společensky nezakotvených
adolescentech, kteří se musí vyrovnávat s
bezohledností dospělých. Kniha, plná
sexuálních scén a morbidností, se
dotýká vnitřní provázanosti umění,
sexu, násilí života a konečnosti smrti.
Druhý
román Frisk
(1991) zkoumá “rozdíl mezi tím, co je
možné v životě, který si člověk vysní, a
tím, co je možné v životě skutečném”.
V románu vystupuje jako hlavní postava
latentní sexuální vrah jménem Cooper.
Morbidní závěr knihy je napsán v duchu
černé grotesky a komixu. Ve filmovém
zpracování (1995, rež. Todd Verow) byl však konec
pozměněn a vize vraždy předvedena jako skutečná, navíc
v estetizující vizi. Cooper si tak vysloužil
smrtelné výhružky od organizace za práva
homosexuálů a lesbiček Queer Nation.
Následovaly
román Try
(1994) o adolescentovi, který je uveden do světa
násilného sexu a pornografie, a Guide
(1998), který představuje nejrůznější postavy,
z nichž některé mají předlohu ve skutečných
osobnostech pop kultury (např. rocková skupina Blur), jež jsou
vždy nějakým způsobem morálně pokřivené.
Cyklus
uzavírá kniha Period
(2000), která je elegií na posedlost láskou a
potřebu citu, částečně i vzpomínkou na Milese,
který mezitím zemřel. V cyklu se objevují
vedle autora samotného i postavy inspirované
britským malířem Francisem Baconem.
V r.
1988 byl v Los Angeles spolu
s Richardem Hawkinsem kurátorem performance
homosexuálních autorů a umělců, jejichž prózy
publikoval v katalogu Against Nature: A Group
Show of Work by Homosexual Men.
Kromě
psaní románů se Cooper věnuje i
psaní postpunkové a erotické poezie
zachycující rizika i radosti homosexuálních
vztahů (Dream Police: Selected Poems 1969-1993).
Píše též kritické články do časopisů
Art Forum a Art Scribe
a je autorem knihy All Ears
(1999), neotřelých interview s Leonardem di Caprio,
Courtney Love, Keanu Reevesem a Bobem Mouldem o raves, AIDS a
umění, a nekrologů za Kurta Cobaina z rockové
skupiny Nirvana, herce Rivera Phoenixe a Williama S. Burroughse.
Věnuje
se i filmu – podílel se na
produkci seriálu Miami Vice
(1984-89), režíroval film Prep
(1997) o rasových předsudcích
v basketballovém týmu. lb |
|
D.d.: Próza – Idols (1979), The Tenderness of the Wolves (1981), Safe (1984), He Cried (1984), The Brownies’ Cave (s Markem Ewertem), Wrong: Stories (1993), Jerk (1993), Horror Hospital Unplugged (s Keithem Mayersonem, 1996). Poezie - He Cried: Poems and Stories Hry – The Undead (1989), Knife / Tape / Rope (1989).Editor - Discontents: New Queer Writers (1992). Film, TV – Hill Street Blues (1981-87), Andrew Dice Clay: One Night with Dice (1987). |