BOWLES, Paul (Frederick) 30. 12. 1910, Queens, New York - 18. 11. 1999, Tanger (Maroko) Spisovatel, hudební skladatel, sběratel marocké hudby, překladatel, fotograf. |
![]() ![]() ![]() ![]() Bowles -Ginsberg - Burroughs - Corso ![]() |
Narodil se v rodině dentisty Clauda Dietze a
Reny Bowlesové, roz. Winnewisserové. Již během střední školy publikoval dvě své
surrealistické básně v mezinárodní litetrární revue transition.
V letech 1930-32 studoval v New Yorku a v Berlíně (1931) hudební
kompozici ve stejném ročníku jako Aaron Copland a v letech 1933-34
pokračoval ve studiu hudby v Paříži spolu s Virgilem Thomsonem.
V Paříži se v r. 1931 seznámil s Ezrou POUNDEM, Jeanem Cocteauem,
Alice B. Toklasovou a Gertrudou Steinovou. Na její doporučení odjel s Aaronem
Coplandem do marockého Tangeru, kde se Bowles nepříliš úspěšně snažil
dospět k vlastnímu literárnímu stylu. Po návratu do New Yorku pokračoval ve studiích na
School of Design and Liberal Arts a na Virginské univerzitě. Během svých
studijních let se stýkal s newyorskou hudební, malířskou i literární
avantgardou (W. H. Auden, Benjamin Britten). Koketoval i s politikou –
komunistickou stranou. V r. 1938 se oženil s Jane Sydney Auerovou
(Jane Bowlesová), s níž žil na počátku 40. let v Mexiku. V letech 1942-46
psal hudební kritiky pro Herald Tribune. Věnoval se především skládání hudby - divadelní,
baletní, operní, filmové, písňové i komorní, v čemž sporadicky pokračuje celý
život. Mezi jeho dílo patří hudba k divadelním hrám Tennesseeho Williamse
Skleněný zvěřinec, Léto a dým či Sladké ptáče mládí, Williama
Saroyana Stará sladká píseň lásky a Mé srdce je v horách i k
baletu Sentimentální rozhovor v choreografii Salvadora Dalího. Spolu s
Maxem Ernstem, Edgarem Varésem a Alexandrem Calderem se podílel i na vzniku
dvou ze sedmi částí filmu dadaismem inspirovaného výtvarníka, filmaře a
teoretika Hanse Richtera Dreams That Money Can Buy (1944-47), který je
považován za základní dílo filmové avantgardy. Za vrcholné dílo Bowlesovy
hudební kariéry bývá považována opera The Wind Remains z r. 1943 na
motivy zarzuely (div. hra s tanci a recitací) Federica Garcíi Lorcy Así que
pasen cinco anos, na jejíž hudební režii se podílel Leonard Bernstein. Jeho pozdější hudba je charakteristická spojováním
různých tradic (především marocké) a avantgardních kompozičních postupů s
využitím nových nástrojů (syntezátory). Jeho obsáhlé sbírky nahrávek i
průvodních textů (vznikla v letech 1959, 1960-62 s grantem
Rockefellerovy nadace a obsahuje na 60 hodin hudby) dnes využívají jak maročtí
hudebníci, tak i hudebníci world music. Inspirován literární tvorbou své manželky Jane začal psát povídky, které publikoval v časopisech Harper’s Bazzar, View, Mademoiselle a Partisan Review. Jejich soubor se mu nepodařilo vydat knižně, ale nakladatelství Doubleday projevilo zájem o román. V r. 1947 opustil se svou manželkou Spojené státy a odstěhoval se do Tangeru, kde pod dojmem cesty do Fezu napsal svůj nejznámější román The Sheltering Sky (1949, č. Pod ochranou nebe, 2000), označovaný za mistrovské dílo existenciální literatury. Dějová zápletka je prostá: Port a Kit Moresburyovi prožívají manželskou krizi, a proto se vypraví do pouště (uniknout z “mechanické doby”), aby Port, hudební skladatel, nalezl inspiraci, zatímco Kit věří, že prožité dobrodružství obnoví jejich vztah. Tichá prázdnota pouště i nebe, absolutní izolovanost od ostatních lidí zcela rozvrátí jejich víru ve vlastní realitu i v realitu jejich vzájemného vztahu a dovede je až ke vzájemné zradě. Když Port smrtelně onemocní, Kit jej opouští s jiným mužem a nakonec se stává otrokyní Araba jménem Belqassima, který ji prodá jinému. Když ji konečně francouzské úřady zachrání, nachází se již ve stavu úplné ztráty vlastní identity.Bowles napsal “dobrodružný příběh, v němž se
však skutečná dobrodružství odehrávají souběžně ve dvou plánech: ve skutečné
pustině a ve vnitřní pustině ducha”. Zároveň se však jedná o jakousi noční
můru, o podrobný popis strachu z neznámého, z neskutečného, který si
člověk, obklopen civilizací, neuvědomuje, a není připraven mu čelit, protože
jeho identita je utvářena vzhledem k něčemu, nikoliv sama o sobě. Kniha
byla v r. 1990 zfilmována Bernardem Bertoluccim. Úspěch románu umožnil Bowlesovi vydat sbírku povídek The
Delicate Prey and Other Stories
(1950), které uvádějí čtenáře do
nejrůznějších individuálních světů
nazíraných z nejrůznějšího pohledu
(mužského, ženského, evropského, arabského,
kněží, bláznů, vrahů, kupců,
žebráků, zvířat či duchů), navíc často
ovlivněného vypravěčovým požíváním
kifu.
Pod vlivem kifu je napsána i závěrečná část
románu Let It Come Down
(1952), zachycujícího proměnu jednoho místa - Tangeru. Povídky,
stejně jako i následující Bowlesova díla
ukazují třetí svět – svět kolonií,
v níž se střetávají anglická a
americká
kultura s francouzskou a všechny pak s kulturou
arabskou – tradiční i
proevropskou, ovšem prodchnutou odporem ke
koloniální nadvládě, a zároveň jsou
výpravou do vnitřních světů lidského vědomí
i úvahou nad (ne)možností
mezilidské, mezikulturní a mezicivilizační
komunikace. Typickým rysem Bowlesových próz - navzdory krutým a
takřka horrorovým obrazům - je chladný a odtažitý, formálně vytříbený styl,
který bývá často charakterizován jako literární ekvivalent DAVISOVA cool-jazzu.
Povídkovou tvorbu uceleně přibližuje sbírka Collected Stories of Paul
Bowles: 1939-1976 (1979), nominovaná na Americkou knižní cenu v r. 1980. Právě Bowlesova originální interpretace civilizační
degenerace životného já v člověku, onemocnění ducha i duchovní nihilismus stály
v pozadí zájmu mnoha autorů, kterým se Tanger stal dlouhodobým útočištěm (Brion
Gysin, William S. Burroughs, Ira Cohen) nebo vstupní branou k poznávání
jiných kulturních a náboženských tradic a životních stylů (Tennessee Williams,
Truman Capote, Philip Lamantia) a poutním místem beatniků a představitelů
drogové kontrakultury (Allen Ginsberg, Jack Kerouac, Gregory Corso, Timothy Leary). Ucelený obraz o Paulu Bowlesovi a jeho vnímání světa
podávají knihy Without Stopping: An Autobiography (1972), In the Red
Room (1981), Conversations with Paul Bowles (ed. Jeffrey Miller,
1993) a In Touch: The Letters of Paul Bowles (ed. Simon Bischoff, 1994),
obsahující i korespondenci s Williamem S. Burroughsem, Aaronem Coplandem a
Tennesseem Williamsem. S výjimkou let 1968-69, kdy působil jako hostující
profesor na San Fernando Valley State College v Kalifornii a pobýval v New
Yorku, trávil většinu svého života v Maroku. lb
|
|
D. d.: Romány - Up Above the World (1966) Too Far From Home: The Selected Writings of Paul Bowles (1991) Povídky - Poezie - Audio - Hudební kompozice - Film, TV – |