BENNETT,
John 1938, Brooklyn, New York Spisovatel, esejista, žurnalista, reportér, společenský komentátor, básník, pro své aktivity v literárním undergroundu 60. a 70. let nazývaný “Králem cyklostylové revoluce” (viz Hugh Fox a Harry Smith), zakladatel mnoha malých, nezávislých časopisů a nakladatelství (především Vagabond Press od r. 1964) na Severozápadě USA. | ![]() ![]() John Bennett & Hugh Fox ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() John Bennett a Harry Smith ![]() ![]() ![]() ![]() |
Je autorem kolem třiceti knih, pro něž je typické směšování žánrů a literárních stylů - jako autor básnických sbírek La-La Poems (1977) a Crazy Girl on the Bus (1979) bývá srovnáván s Charlesem Bukowskim, v jeho poetice – např. Survival Song, Part I (1985) a Survival Song, Part II & III (1986) - bývá nacházena podobnost s literárními postupy Henryho Millera. Cestovní deník Tripping in America (1984) je popisem cest po Americe po vzoru Jacka Kerouaka, na rozdíl od něj je však Amerika nahlížena velmi skeptickým pohledem. Společenský komentář Crime of the Century (1987), odvíjející se na pozadí soudního případu Bennettova syna, se stává obžalobou amerického vězeňského systému. Za esej “De-euphemizing the Sixties” z r. 1988 obdržel cenu Darrella Boba Houstona (gonzo žurnalista, 1928 - 1984) z rukou jejího zakladatele Toma Robbinse. Jeho román Bodo: Infant of the Aftermath, (1995, č. Frajer Bodo, 1997) zpracovává příběh německého sirotka, vychovávaného v Texasu, jemuž se děsivé zážitky z války, kterým se po celá šedesátá léta pokoušel uniknout prostřednictvím rockové hudby, opět vybaví zásluhou drog, alkoholu a vizí vietnamské války a dovedou jej postupně k šílenství. Román je Bennettovým zamyšlením nad významem událostí 60. let pro ty, kteří prošli diametrálně odlišnou životní zkušeností než jejich američtí součastníci – co může pro jednoho být ozdravnou katarzí, může být pro jiného pádem do temnot. Román byl nominován na Knihu roku Los Angeles Times. Zatím posledním románem je Children of the Sun & Earth (2010, č. Děti slunce a země, 2013), který se sleduje vstup kokainu do americké společnosti od Americké revoluce před válku Vietnamu až do dnešních časů. Nejrozsáhlejším a myšlenkově nejvýznamnějším počinem ovšem se jeví druhá, propracovanější verze Tire Grabbers z roku 2006, která se ve vydání z roku 2011 směle řadí k Orwellovým, Huxleyho a Vonnegutovým románům. Jedná se o příběh Molocha, hrozivé síly mimo dobro a zlo, která se živý duchovním morkem a ohrožuje samotnou lidskou existenci. Jediná síla, která se mu dokáže postavit, jsou děti, které vládnou nevinností a armádou duchovních stvoření, jež vyšlou do vnějšího vesmíru a přivolají tire grabbers - lapače únavy. Obsáhlý román na pomezí fantasy, sci-fi, politického traktátu a biblické parafráze se už při svém první vydání stal kultovní záležitostí a sklidil nadšené recenze. Kniha vyšla i jako audio v MP3 formátu (2011) v autorově podání. Bennett je editorem svazku Black Messiah: Tribute to Henry Miller (1981), pocty Henrymu Millerovi s příspěvky mnoha autorů (např. Norman Mailer, Jane Kerouac), a s Michaelem McClurem a Hubertem Selbym se podílel na sestavení sborníku k poctě básníka Jacka Michelina Ragged Lion: Tribute to Jack Micheline (1999). V roce 1987 se podílel na surrealistickém filmovém dramatu z Vietnamu Adam in the Year One. Hudebníci Seed Verb a Nervous z třičlenné rapové skupiny Log Hog doprovází Bennettovu recitaci a čtení na albu Rug Burn (1999). ![]() ![]() Do časopisu Vagabond přispívali autoři jako Charles Bukowski, Jack Michelin, Lyn Lifshinová nebo d. a. levy - viz Vagabond Anthology: 1966 - 77 (1978). S tvorbou Johna Bennetta je možné se setkat v množství dalších antologií, jak ve Foxově Living Underground (1973), tak i v prestižní The Outlaw Bible of American Poetry (1999).
John Bennett: Dítě slunce, země a
undergroundu
Jistého Johna Bennetta,
autora čtyř románů, osmi povídkových výborů, pěti knih esejů a více než dvou
desítek básnických sbírek, v internetových vyhledávačích jen tak
nenajdete, a určitě za to nemůže pouze jeho tuctové jméno. Pravým důvodem určité
jeho nezvěstnosti bude spíše skutečnost, že po celý tvůrčí život odmítal hrát
učesanou hru akademiků i celého kulturního establižmentu a zásadně tvořil v ústraní – zároveň pospolu s nesčetnými
dalšími osamělými kutily poezie, divokými, neotesanými věrozvěsty brutálně upřímných
veršů, psaných typicky z hloubi venkova či různých industriálních úhorů.
John Bennett však netvořil jako sebestředný solitér, naopak dokázal sloužit těm,
kterým věří – vždyť po dobu čtrnácti let doslova vlastnoručně tiskl potulný literární
časopis Vagabond a dodnes vydává knižně
ve svém malém nakladatelství podobně svérázné persony, jako je on sám. Své
čtenáře zásobuje den co den novými aforismy, básněmi, povídkami, eseji a jinými
výrony vědomí, souhrnně zvanými shards
čili střepy – ovšem staromódně už jen po e-mailu. Na sociální sítě nedávno zanevřel,
svobodný duch v jeho pětasedmdesátiletém těle nesnesl diktát toho, jaký obsah
může publikovat a jaký ne, protože do toho si nenechal mluvit nikdy. Ale pěkně po pořádku: John
Bennett se narodil roku 1938 v newyorském Brooklynu v rodině s
irskými, německými, anglickými a siouxskými kořeny. V šestnácti letech utekl ze
střední školy, aby ji dokončil na Filipínách, dál se toulal, pracoval
v barech i továrnách, zkoušel studovat žurnalistiku, na čas vstoupil do
kněžského semináře, odsloužil si tři roky v armádě, nevystudoval ani univerzitu
George Washingtona a první báseň mu vyšla v časopise The Wormwood Review v roce 1966. Když byl rok předtím odvelen do Mnichova,
s německou manželkou a synkem si našli pronájem přímo naproti branám
Oktoberfestu (miloval pivo a pohled na padlá těla po bitvě). Na tamější univerzitě
se přihlásil ke studiu literatury a filozofie v posledním zoufalém pokusu
zapadnout do systému coby učitel, ovšem skončil jako umývač nádobí („Herr Bennett, Sie sind ein Bauer!“ – „Fräulein Doktor Riegler, lieber ein Bauer
als eine alte Jungfrau.“). Zhmotnila se mu však někdejší vize literárního
časopisu, ve kterém by otiskoval přesně to, co mu chybělo v tehdejších
univerzitních či uznávaných časopisech. Obeslal autory jako tehdy ještě poměrně
neznámého Charlese Bukowského, kterému jeho řízný dopis zaimponoval natolik, že
mu okamžitě poslal stoh básní, a během patnácti měsíců vzniklo v mnichovské
garsonce prvních pět čísel Vagabonda,
jejichž tisk přivedl manželství na mizinu. Po přesunu do
Washingtonu, D.C. a poté do New Orleans vykrystalizovalo potulné nakladatelství
Vagabond Press, které chrlilo další čísla časopisu a básnické či povídkové sbírky.
Vesměs byly tištěné na cyklostylu neboli mimeografu značky A. B. Dick
z roku 1917, jarním nalezenci z hromady šrotu na ulici, jenž se dal
spakovat do lodního kufru během několika minut. Zanedlouho tak John i učinil –
jen co ho právník vysekal z neworleanského vězení, kde seděl s grafikem
Glennem Millerem za šíření pornografie. Stal se „potenciálním teroristou“ na
seznamu FBI a přesunul se do rekonstruovaného holubníku kdesi na střeše
v San Francisku. Tam napsal mimo jiné svůj první román, ale pivně zhuleným
stylem řízení dodávky vyděsil renomovaného kritika na sedadle spolujezdce tak, že
bylo po recenzi. Vagabond nakonec zakotvil
ve washingtonském Ellensburgu, kde v roce 1978 vznikl reprezentativní
výbor Vagabond Anthology a rok poté, po
celkových třiceti vydaných číslech, časopis svou pouť ukončil. V plejádě publikovaných
undergroundových autorů vyniká Douglas Blazek (vydavatel cyklostylového časopisu
Ole’), clevelandský
guru d. a. levy se svými soukmenovci T. L.
Kryssem a Kentem Taylorem, beatnický básník Jack Micheline (po jeho úmrtí Bennett
na jeho počest uspořádal a vydal spolu s dalším významným nezávislým nakladatelem
Harrym Smithem výbor Ragged Lion: A
Tribute to Jack Micheline), dále Lyn Lifshinová, Gerda (Maia) Penfoldová, Ann
Menebrokerová, irsko-český básník Al Masarik, Hugh Fox (jemuž v roce 1999 vyšel v nakladatelství
Maťa román Šaman), básník a
překladatel Mark Terrill žijící od 80. let v Hamburku anebo
třeba William Wantling, jenž figuruje v několika textech Charlese
Bukowského podobně jako plážový heroinista Steve Richmond či sochařka Linda
Kingová, někdejší Bukowského přítelkyně. (Ostatně v roce 2013 Kingové vychází
v nynějším Johnově nakladatelství Hcolom Press třetí reedice básnické sbírky
Sweet and Dirty napsané v bájných
dobách, kdy „Hankovi“ tesala bustu.) Většina autorů publikovaných tehdy Johnem
Bennettem nepatří do kánonu vyvolených, tedy kriticky a akademicky
reflektovaných, a tudíž i hojně vydávaných tvůrců – jako například John Thomas
či D. E. Steward; výše zmíněný Hugh Fox vcelku trefně pojmenovává tuto rozsáhlou
vlnu post-beatnických autorů jako „neviditelnou generaci“. Vagabond se tedy během šedesátých a
sedmdesátých let profiloval jako jeden z nejosobitějších nezávislých
literárních časopisů a malých nakladatelství, mezi nimiž se tyčí dříve zmiňovaný
connecticutský The Wormwood Review
editovaný Marvinem Malonem, Blazekův Ole’ (Open Skull Press) z Illinois či neworleanský Nola Express básníků Roberta Heada a
Darlene Fifeové, dále v San Francisku se jednalo například o časopisy Desperado Kella Robertsona a Meatball Joela Deutsche či nakladatelství White Rabbit Press, přičemž velký
respekt si mezi tehdejšími autory získala produkce policejně šikanované clevelandské
scény. Této „cyklostylové revoluce“ (Mimeo
Revolution) se po celých Státech živelně účastnily stovky „neviditelných“ nadšenců
vydávajících podobné malé plátky, pracně vyráběné na koleně, přepisované na
stroji a tištěné skrze blánu načerněným válcem cyklostylu, stránku po stránce,
nechat zaschnout, zkompletovat… V této souvislosti je asi vhodné upozornit
na podobně revoluční roli cyklostylu v Československu v téže době,
pokud jde o produkci samizdatových románů, básní a studií a tisk ilegálních
časopisů a protirežimních letáků, což mimochodem vyžadovalo také špetku důvtipu
a osobního nasazení i proto, že za normalizace byla každá jednotlivá
cyklostylová blána, byť poškozená, ve všech podnicích a úřadech přísně
evidována a její zneužití bylo trestáno několikaletým odnětím svobody za „rozvracení
socialistického společenského a státního zřízení“. V osmdesátých
letech se John Bennett soustředil na psaní vlastní prózy i poezie, překládal z
němčiny a celoživotní plejádu zaměstnání typu stavební dělník, zahradník,
vrátný, číšník či vyhazovač završil tím, že posledních pětatřicet let se
zenovým klidem myje okna. Když mu v půlce 80. let Bukowski v osobní
korespondenci napsal: „Neznám nikoho, kdo by se s životem rval tak
tvrdě a čistě jako ty,“ nebyl to laciný kompliment, protože kdykoli se
v minulosti Johnovi jeho básně nelíbily, neotiskl je a poslal mu je
zpátky. Tom Robbins, další americký spisovatel oblíbený u českých čtenářů, zase
prohlašuje: „Bennett je opravdickej machr. Jeho psaní nechybí upřímnost,
fištrón a taky jistá dávka zběsilosti. Silně doporučuju.“ Ani clevelandský
básník Robert J. Sigmund si nebral servítky: „John Bennett je nejlepší žijící
americký spisovatel, co znám. Po smrti Bukowského tady nemá konkurenci.“ Otázka
tedy zní, čím si někdejší „král cyklostylové revoluce“ (sám tvrdí, že Úplně první povídku
napsal ještě v začátcích své redaktorské dráhy, v záchvatu nadšení
nad dopisem Bukowského, v němž stálo, že jeho kamarád po přečtení dopisu
od Bennetta uprostřed noci vyběhl s kvílením z domu. Jmenovala
se „Noc velkého řezníka“ (The Night of the Great Butcher) a byla lehce
surreálným líčením milostných a jiných eskapád autobiografické postavy začínajícícího
amerického spisovatele žijícího v Mnichově. Nositel Nobelovy ceny Saul
Bellow o krvavě řeznické povídce prohlásil: „Tušil jsem, že i o takových
tématech se dá psát lidsky. Myslím, že jsi ťal do živého.“ Achilles Jones se
pak stal hrdinou i prvního Bennettova románu Dobrodružství Achilla Jonese (The Adventures of Achilles Jones,
1979). V roce 1995 vychází
román Bodo (česky Frajer Bodo, 1997), jehož hlavní
postava, německý sirotek poznamenaný těžkým traumatem z konce války, je
adoptován v Americe a jako mladík sní o dráze diskžokeje. Jeho alternativní
americký sen však roztříští vietnamská válka a Frajer Bodo se pak na toulkách
San Franciskem a New Orleans coby čím dál vyšinutější hipster oddává drogám,
sexu a rokenrolu, dokud nedostane ještě jednu příležitost usednout
v rozhlasovém studiu před mikrofon. Postava Boda poté plynule přechází do románu
Děti slunce a země, kde jsou
zachyceny jeho další zfetované osudy v motorkářském gangu a kde také sdílí
s Tobiasem onen „bezeslovný vnitřní prostor“. V názvu románu Tire Grabbers (první vydání 2006) se skrývají
fantastické bytosti chytající se kol aut za jízdy, česky řekněme Kolochmaťáci. Jedná se o epické dílo
s parametry pohádky, grotesky, fantasy i antiutopie, jež líčí nelítostnou
multidimenzionální bitvu mezi vládci totalitní Tvrdé reality (mrazivě vtipné alegorie
naší společnosti, v níž školy produkují masy uniformních jedinců přesvědčených
o své svobodě a jedinečnosti a mediální tyrani si testují moc nad masami například
tím, že během krátké doby opakovaně změní názor veřejnosti na prospěšnost
konzumace mléka) a mezi snílky uchylujícími se do Tajných končin, kde má hlavní
slovo Ježíš, Buddha, Krišna, Ódin, Alláh a Henry Miller. (Skvostné jsou scény
typu: „To není všechno,“ řekl Henry, když Ježíš zjednal pořádek.) Román je
klasicky bennettovsky rozkročen nejen v čase a prostoru, ale i nad prolínajícími
se paralelními realitami, a svým tématem galaktického sváru mezi Molochem a lidskou
duší silně připomíná tvorbu Philipa K. Dicka, třebaže je ještě poněkud fantasknější
vzhledem k různým čarodějným kláním, soubojům se Smrtkou, genezi všelijakých
duševních či virtuálních stvoření, komunikaci probíhající častěji telepaticky
než telefonicky a neutuchajícím průběžným transformacím všech románových realit
včetně postav. Sám Bennett tvrdí, že se jedná o jeho životní opus. Oproti tomu Děti slunce a země (Children of the Sun &
Earth, 2010) jsou zcela zakotvené v souřadnicích dvacátého století se
všemi jeho válkami proti vybraným zemím, drogám a teroristům. Na pozadí
historie jednoho pašeráckého rodu jsou zde vylíčeny osudy dvou bratrů, z nichž
jeden naplní rodovou tradici a druhý se stane protidrogovým agentem. V dramatickém
příběhu plném tarantinovsky gangsterských dialogů, akčních scén a šamanských rituálů se zároveň rozplétají jednotlivé
politicko-společenské nitky organizovaného pašování drog a fungování drogových
kartelů s požehnáním státních úřadů. Název této výpravné ságy klenoucí se
na reálném půdorysu pašeráckých stezek od dob americké prohibice přes válku ve
Vietnamu až po současnost odkazuje k indiánskému kmenu Huičolů, kteří
v mexických horách pěstují pro kartely marihuanu. Silný duchovní odkaz se
krystalicky vyjevuje v psychedelických pasážích, v zážitcích magické
jednoty s universem a ve spodním proudu motivu loajality a krevního pouta. *** Od půlky devadesátých
let John Bennett rozvíjí především formu takzvaných shards neboli střepů – básní a textů různého střihu, mnohdy sžíravě
sarkastických a chmurně vizionářských („píšu to rychleji, než se to děje“),
jindy melancholicky úsměvných. Pro českého čtenáře jsou zajímavé občasné zmínky
jeho oblíbených českých autorů – Havla, Kundery, ale zejména Hrabala, jehož vypravěčství
si Bennett velice váží. V roce 2013 ze střepů vzešly dva reprezentativní výbory
– The Book of Shards a Short Jabs, jež se dají objednat na stránkách Johnova nakladatelství http://hcolompress.com/.
K e-mailovému odběru nových střepů (samozřejmě zadarmo) je možné přihlásit
se na adrese dasleben@fairpoint.net. Dle vlastních slov k psaní
nepřistupuje nikterak metodicky, pouze jaksi nevyhnutelně chrlí to, co ho pálí
na duši. Píše dnes a denně a opovrhuje svými fousatými kolegy, kteří sepisují
memoáry, pořádají univerzitní „workshopy“ a přednášejí o létech strávených
v undergroundu, neboť – „na něco takovýho já nemám čas!“ V dnešní
nadprodukci průměrné poezie je ochoten vzít na milost leda žánr slam poetry, protože
„slammeři jsou aspoň gladiátoři, i když s plastovými mečíky“. Tak dí samorost,
samotář a samonakladatel John Bennett, jehož největší zbraní byla a je klávesnice: Rozhod
jsem se
kašlat na pravdu & říkat to jak je to doopravdy. (John
Bennett, Short Jabs)
(psáno jako doslov ke
knize Děti slunce a země, Maťa, 2014,
uvedeno s laskavým svolením autora) |
|
D.d.: Poezie - Anarchistic Murmurs from a High Mountain Valley (1975) Betrayal’s Like That (2000) Greatest Hits (2001) Povídky - The Night of the Great Butcher (1976) The Party to End All Parties (1976) Whiplash on the Couch (stories/poems) (1979) The New World Order (1991) The Names We Go By (1993)Time of Useful Consciousness The Moth Eaters (1998) Drobná próza - Domestic Violence (1998) Fire in the Hole (2001) We Don’t Need Your Stinking Badges (2001) The Stardust Machine (2002) Cheyenne of the Mind (2004) The Birth of Road Rage (2005) War All the Time (2005) The Theory of Creation (2005) One Round Robin (2008) Firestorm (2008) Cobras & Butterflies (2008) Drive By (2010) Romány - The Adventures of Achilles Jones (1979) Flying to Cambodia (1991) The Names We Go By (1993) The White Papers (1982-83) Karmic Four-Star Buckaroo (1997) Eseje, žurnalistika, cestovní deníky - Rodeo Town / Personality Profiles of Ellensburg and the Kittitas Valley (1997) |