Báseň, která neskončila
/ O aktuálnosti beat generation | ![]() ![]() ![]() ![]() Gary Snyder ![]() ![]() Kenneth Rexroth, Michael McClure, Robert Duncan, Philip Whalen, Dave Haselwood,a James Broughton, Palo Alto, 1957 ![]() Burroughs - Corso ![]() ruth weiss ![]() Kenneth Rexroth ![]() ![]() Orlovsky - Ginsberg ![]() ![]() Gregory Corso ![]() ![]() McClure - The Beard ![]() Jim Morrison ![]() Ken Kesey ![]() ![]() |
Návštěva
Lawrence Ferlinghettiho,
Carolyn Cassadyové a ruth weiss v Praze v roce 1998 proběhla za velkého
zájmu nikoliv pamětníků, ale generace, které by zmíněné legendy beat generation
mohly být prarodiči. Tento jev zaskočil jak novináře, kteří se na tiskových
konferencích nevěděli, na co se zeptat, tak i samotné hosty. „Tolik podpisů
jsem v životě nerozdal,“ prohlásil Lawrence Ferlinghetti po podpisovce ve
velkém sálu Lucerny během prvního dne Beat Festu 22. dubna 1998. Hosté byli
sice zaskočeni nebývalou popularitou, nicméně museli cítit radost z toho,
že veškeré jejich celoživotní snažení a dílo musí mít v sobě cosi
nadčasového a snad i věčného, když jsou aktuální i po čtyřiceti letech, řečeno
slovy Williama S. Burroughse radost, že se „virus uchytil“. O beat
generation, zbité generaci či prostě o beatnicích se popsaly již hory papírů,
je ovšem třeba předem říci, že název je víceméně novinářskou nálepkou, kterou
se v polovině 50. let média pokusila označit tu část mladé generace, jež se
odmítla zapojit do kolotoče procesu vydělávání peněz, hromadění majetku a
konzumaci produktů materialistické společnosti a raději se pokusila věřit svým
citům, instinktům, prostě sama sobě. Literární
skupina beat generation však nebyla žádným uměleckým sdružením, jejichž snažení
bylo nasměrováno nějakým manifestem či prohlášením, jako tomu bylo u dadaistů
či surrealistů. Jak říká v jednom rozhovoru ruth weiss: ... lidé mají sklon beatniky generalizovat. Nesmíte zapomínat, že
se jednalo o silné osobnosti. Nelze nás všechny spojovat na základě toho, co o
nás Kerouac s Ginsbergem jednou řekli. Nebyli jsme žádnou organizací...“ Ve
smyslu výše zmíněných důvodů je tedy beat
generation jen jakýmsi zastřešujícím
pojmem, nicméně při výkladu je dobré vymezit
určité časové záchytné body. U
beat generation lze rozlišit tři základní
období: období dostředivé (1944 -
1957), období odstředivé (1957 - 1963) a období
hippiesující (1963 - 1969). O
období od roku 1969 do současnosti pak můžeme hovořit
maximálně jako o období
ovlivňujícím. Návraty k beat generation se
cyklicky opakují, beatnický
přístup k životu i tvorbě je jakýmsi
podhoubím, z něhož může kdokoliv
a kdykoliv čerpat a jednotlivá témata, jichž se beat
generation dotkla, dále
rozvíjet. Data
odrážejí nejen historii jedné
literární skupiny, ale dotýkají se i
dalších
kulturně-politicko-společenských témat. První
období je období bopu, hard bopu
a cool jazzu, benzedrinu a studené a korejské
války, druhé pak rock’n’rollu,
peyotlu a karibské krize, z hlediska popularity dobou
Kerouacovou, a třetí
dobou LSD, psychedelie, vietnamské války, dobou
Ginsbergovou a Learyho.
Sedmdesátá a částečně i osmdesátá
léta, léta vystřízlivění, lze pak z
filozofického hlediska chápat jako dobu Burroughsovu
(chladná analýza fungování
mocenských mechanismů) a osmdesátá a
devadesátá léta jako dobu Snyderovu
(hledání ekologické alternativy přežití). Na tím vším se klene duch
Ferlinghettiho sanfranciského knihkupectví a nakladatelství City Lights, které
dává prostor všem novým a inspirativním trendům a vizím. Symptomatické
pro beat generation je již od počátku svěží symbióza vzdělanosti, získané ve
výlučném, univerzitním prostředí, a skutečného života na ulici, která se obešla
bez potřeby nějakých ideologických berliček. Historicky se beat generation
zrodila v New Yorku v roce 1944, kdy se nejdřív v bytě studentky
Kolumbijské univerzity Edie Parkerové-Kerouacové (1923-1992) a později
v bytě Joan Vollmer Adamsové-Burroughsové (1924-1951), studentky
Barnardovy koleje, sešli studenti Kolumbijské univerzity Frankokanaďan, římský
katolík, hráč basketballu a amerického fotbalu a jazzový fanoušek Jack Kerouac
(1922-1969), mladý přesvědčený komunista Allen Ginsberg (1926-1997),
které jejich spolužák Lucien Carr (*1926) seznámil se svým přítelem ze Saint
Louis, sarkastickým absolventem Harvardské univerzity v oboru etnologie a
archeologie aristokratického původu a bisexuálního zaměření, Williamem Sewardem
Burroughsem (1914-1997), dále pak gangster a feťák Herbert Huncke (*1915) a
prostitutka Vicki Russellová. Pokud jde o literární a vůbec umělecký přehled,
byl zde vůdčí osobností jednoznačně Burroughs, který Kerouaca a Ginsberga
seznámil s Kafkovým Zámkem, Yeatsovou básní Vision, Korzybského
Vědou a rozumem, Spenglerovým Úpadkem Západu, Cocteauovým Opiem a
poezií Williama Blakea, Harta Cranea, Arthura Rimbauda a knihami Friedricha
Nietzscheho. Zasvěceným průvodcem po světě subkultury v okolí 42. ulice a
Times Square, uvaděčkou do správných aplikací drog (především benzedrinu,
v Burroughsově případě pak heroinu) i lingvistickým dveřníkem do hip
slangu se stala především Vicki Russellová spolu s Hunckem. Kerouac a
Ginsberg všechny vlivy ihned vstřebávaly do svých literárních pokusů. Když
bylo bytové společenství v roce 1946 policejním zásahem rozehnáno - Carr
byl již přes rok ve vězení za vraždu, Huncke byl zavřen za loupež, Vicki
Russellová se tiše vytratila, již závislí Burroughs a Joan Vollmerová se raději
přestěhovali na farmu do New Waverly v Texasu, kde plánovali pěstovat
marihuanu -, objevila se brzy další silná osobnost, bez níž by možná žádná beat
generation nevznikla - přítel Kerouacova a Ginsbergova spolužáka Hala Chase z
Denveru Neal Cassady
(1925-1968), holkař a zloděj aut, ale také originální spontánní vypravěč. Kromě
toho, že Cassady radikálně změnil styl Kerouacova literárního stylu, byl
iniciátorem postupného přesunu skupiny na Západ po ose New York - Denver - San
Francisko - Mexiko. S jeho přestěhováním do San Franciska
v roce 1947 (kde se v roce 1948 oženil s Carolyn
Robinsonovou (*1923), s níž má postupně tři děti) začíná pro Kerouaca
hektické období na cestě (1947-1952) Zároveň
je třeba zmínit Johna Clellona Holmese
(1926 - 1988), dalšího studenta Kolumbijské univerzity, který se s Kerouacem
seznámil v roce Básnické
dozrávání Allena Ginsberga významně ovlivnil Carl Solomon (*1928), s nímž se
v roce 1949 seznámil na psychiatrické klinice Bellevue (kam se
Solomon dostavil a dožadoval se provedení lobotomie) a jenž se ze svého
předchozího pařížského pobytu znal osobně s Jeanem Genetem, Henrim
Michauxem a Antoninem Artaudem. Solomon Ginsberga důkladně seznámil se
surrealismem a dadaismem a společně diskutovali o Waltu Whitmanovi a Henry
Millerovi. V roce
1950 se Ginsberg seznámil s dalším budoucím básníkem, Gregorym Corsem (1930 - 2001), který se právě
vrátil z kriminálu, kde strávil tři roky za účast na ozbrojené
loupeži. Kerouacův
a Ginsbergův příchod do San Franciska nebyl žádným příchodem Mesiášů mezi duše
prahnoucí po novém zjevení Pravdy. V té době tam již dlouho „zuřila“
takzvaná Sanfranciská renesance. Renesance poezie, kterou Lawrence Ferlinghetti
nazval pouliční: Poválečná
poezie v San Francisku a okolí do sebe - stejně jako literatura v New
Yorku - nasávala jazz, surrealismus a dadaismus, kromě toho však byla významně
ovlivněna buddhismem a zenem (který západnímu vnímání přiblížil Alan Watts) -
jak napsal Kenneth Rexroth: „Koneckonců Tichý oceán je jenom voda a Čína a
Japonsko jsou vlastně sousedy. Hustě obydlená země bývá v takovém případě
překážkou. Oceán, stejně jako pouště a stepi v nitru Asie, tvoří dlouhý
most.“ - a prodchnuta duchem anarchismu - ať již odborářů z Průmyslových
dělníků světa, různých komunistických frakcí, všelijakých radikálů, pacifistů
či volnomyšlenkářských bohémů. U zrodu
Sanfranciské renesance stálo několik básnických sudiček: Robert
Duncan (1919 - 1988), který spolu s Madeline Gleasonovou (1903 - 1979) a
Jamesem Broughtonem (1913 - 1999)
uspořádal v Labaudtově galerii Festival současné poezie s recitací
poezie již v roce 1947, čímž dala oblast Zálivu vědět, že je hlavním
centrem americké poezie; Kenneth Patchen (1911-1972), který
odmítal sebemenší ústupky jakýmkoliv soudobým trendům a módám: „To jsme jen my, kteří stojíme mimo ty stany, z nichž stoupá
kouř pokrytectví a vraždy, to jenom my jsme ,chorobní‘“;
básnířka,
autorka divadelních her a tvůrce filmů Helen Adamová (1909 - 1992), jejíž básně
se stávaly studijním materiálem při bádání nad ryzostí umění; a
antipolitický anarchista, odpírač vojenské služby
a jeden z prvních
abstraktních malířů v Americe Kenneth Rexroth
(1905-1982). Spolu
s Duncanem a Gleasonovou založil San Francisco Poetry Center.,
které se
spolu s rozhlasovou stanicí KPFA, založenou Louisem Hillem,
stalo pilířem
šíření kultury v oblasti Zátoky. Kromě
toho pořádal ve svém bytě literární
semináře, které v té době
navštívil snad každý mladý literát
pobývající ve
městě. Veřejné
čtení poezie, které má v Americe dlouhou tradici (vzpomeňme Walta
Whitmana, Vachela Lindsaye či Carla Sandburga), bylo obohaceno o doprovod
jazzové kapely a z počátku spíše experimentální forma produkce se postupně
vyvinula v novou poetickou formu - jazzovou poezii. Takřka
k dokonalosti ji dovedli Duncan, Patchen, Rexroth (četl sám čtrnáct dnů
v newyorském klubu Five Spot s kapelou Peppera Adamse) a Ferlinghetti
(viz básně ze sbírky Obrazy zmizelého světa z roku 1955 nebo Lunapark
v hlavě z roku 1958). Neprávem přehlížená je ovšem ruth weiss
(*1928, velká písmena ve jméně zrušila v rámci boje proti konvencím),
narozená v Berlíně, která s rodiči do Ameriky emigrovala v roce
1938. Zkušenosti se čtením poezie za jazzového doprovodu sbírala
v Chicagu (první vystoupení měla v roce 1949), v New Yorku a
v New Orleans. Do Sanfranciského North Beach dorazila stopem v roce Hvězdou
večera se stal Allen Ginsberg (v San Francisku až od roku 1954),
který zde
přečetl svou dlouhou báseň Kvílení. Jejími
dlouhými verši (jednotkami dechu)
vytvořil životaschopnou alternativu přeintelektualizované
akademické poezii
zahleděné do sebe, plné jen těžko
dešifrovatelných narážek, citací a
parafrází, poezii, v níž se
básníkovy vize zdánlivě chaoticky
vrší,
skládajíce však kaleidoskopický obraz
současného světa. V té době musely
Ginsbergovy verše připomínat bomby vrhané do
posluchačovy (čtenářovy) mysli, v
níž rozmetávají zažité
myšlenkové postupy a nutí ho, aby se skutečně
zamyslel
nad životními hodnotami, které vyznává. O něco
dříve však velkou pozornost vzbudila Rexrothova báseň „Nezabiješ“
s podtitulem „Nekrolog za Dylana Thomase“, jejíž obvinění společnosti je
možná přímočařejší než Ginsbergovo: To
oni vraždí všechny mladé muže. Báseň končí přímým obviněním: Tys
ho zabil! Tys ho zabil. Knihu Kvílení
a jiné básně vydal za pár měsíců
Ferlinghetti ve svém nakladatelství. Pozornost
úřadů, bdících nad mravností, na sebe
nedala dlouho čekat. Následující - všemi
médii pečlivě sledovaný - půlroční soudní
proces s autorem i nakladatelem,
který skončil vítězstvím obhajoby, byl
větší reklamou novému hnutí, než by si
kdo dokázal představit. Kulturní
boom a především tolerantní (i vůči ženám) a tvůrčí atmosféra přilákal do San
Franciska spoustu dalších literátů, především básnířek, - např. Lenore
Kandelovou (1932 - 2009 Joanne Kygerovou (1934 - 2017), ale i Denise Levertovovou
(1923 - 1997), dosud spíše spjatou se školou Black Mountains, které v San Francisku
zorganizoval čtení její přítel Robert Duncan. V New Yorku se
k beatnickým králům Kerouacovi, Ginsbergovi, Orlovskému a Corsovi
připojili jejich přátelé Diane diPrima (*1934), která s černým básníkem LeRoi
Jonesem (1934 - 2014) a jeho první ženou Hettie Cohenovou (*1934) vydávala časopisy The
Floating Bear (v roce 1961 byli obžalováni za publikování obscénností) a Yugen,
který publikoval díla nově se objevivších literátů. Později diPrima se svým manželem Alanem
Marlowem založila Poets Press, kde vydala mimo jiné i dílo Herberta Hunckeho. Konečně
začaly vycházet knihy, dosud rozpačitě odmítané prestižními nakladatelstvími.
Kerouac nestačil vytahovat knihy z šuplíku (v letech 1951-1956 jich napsal
jedenáct!). V letech 1957 - 59 tak vyšel mnohokrát přepisovaný román Na
cestě, dále pak například Podzemníci, Dharmoví
tuláci, Doktor Sax, Maggie
Cassidy, ale i sbírka Mexico City Blues. Holmesovi vyšel druhý
román Trubka, Burroughsovi Nahý oběd,
Ferlinghettimu sbírka Lunapark v hlavě a báseň-leták
„Experimentální popis večeře dávané u příležitosti obžaloby prezidenta
Eisenhowera“, Corsovi sbírka Benzín a báseň „Bomba“, Snyderovi sbírka Štětování,
ruth weiss sbírky Kroky, Galerie žen a Jižní Pacifik,
Kandelové sbírky Nádherný pupík a Přelétavý drak, Whalenovi Vlastní
portrét z jiného směru, McClureovi sbírky Pro Artauda a Hymnus
pro svatého Geryona a jiné básně... Ginsberg
se v poznámce ke knize Kvílení a jiné básně dovolává W. C.
Williamse, Hermana Melvilla, Walta Whitmana, Williama Blakea, Percyho Bysshe
Shelleyho, hebrejských litanií i jazzových saxofonových chorusů, Krista i
Buddhy, čímž vymezuje témata společná beat generation. Zřejmě
jediný, kdo se svou tvorbou značně vymyká, je William
Burroughs. Zčásti je to
způsobeno tím, že jeho styk s hnutím, u jehož zrodu
stál, byl omezen jeho
víceméně nucenou emigrací - po odchodu z Mexico
City žil několik let
v Tangeru, později v Londýně. I když je téma drog
obsažené v knihách
všech, Burroughs jediný dospěl od studování
vlastní drogové závislosti - a
života homosexuála - k pronikavé analýze
fungování státní mašinérie (Nahý oběd, Hebká mašinka, Lístek,
který explodoval, Nova Express,...). Jeho knihy domýšlí okolní běžně
se dějící jevy skutečně do těch nejzazších důsledků a krajností. Bohužel
některé šílené Burrougsovy vize se dočkaly svého naplnění, Myslím
si, že základním nástrojem monopolu a moci,
zabraňujícím
rozšíření vědomí, jsou slovní
spojení, která ovládají
myšlení, cítění a jasné
smyslové vnímání většiny
lidí, protože jazyk je virus“ např.
policejní pronásledování narkomanů místo státem posvěceného boje proti
organizovanému zločinu. Literární formou a novátorskými postupy (metoda střihu)
pak patří mezi zakladatele sci-fi i kyberpunku, stejně jako mezi inspirátory
rockových skupin i hudebních stylů (heavy-metal). Ze
stejných či podobných zdrojů jako Ginsberg (méně Blakea a žádné židovství, více
Thomase Wolfa a katolictví) vychází Kerouacova próza, jejíž definici
podal v Základech spontánní prózy a ve Víře & technice pro moderní
prózu. Ačkoliv Kerouac chátral fyzicky i psychicky (sláva a alkohol), jeho díla
jsou stále stejně dobrá, ale vlastně stejná, jakoby ho vlastní styl svazoval.
Ovšem Kerouacova poezie, haiku i blues, je dodnes ceněna pro svou napadnutost, preciznost,
jednoduchost a výstižnost. Tak jako bývá Kerouac-romanopisec mnohdy přeceňován,
Kerouac-básník zůstává dosud nedoceněn. Inspirace
a vliv východních náboženství se sice
projevuje jak u Ginsberga, tak u
Kerouaca, u něhož se ovšem jednalo o vliv spíše
přechodný a možná i jaksi
„vynucený“ tehdejší všeobecnou
atmosférou. Důkladný vhled do buddhistické a
zenové filosofie a z ní vyvozený způsob
života je zřejmý v poezii
Garyho Snydera, Philipa Whalena, kteří několik let studovali zen
přímo
v Japonsku - Whalen se v roce 1991 stal dokonce opatem
v Zenovém
centru na Hartford Street v San Francisku -, dále pak třeba
v poezii
Joanne Kygerové, Lew Welche, Lenore Kandelové. Snyderův
buddhismus je ovšem
v jeho životní filosofii kompaktně propojen s důvěrnou
znalostí
filosofie přírodních národů, z čehož
pramení přesvědčení, že má-li Člověk
v dnešním světě přežít, musí se naučit
žít v místě, pochopit, co to
znamená být TADY. Podstatou všech
civilizačních problémů je rozervanost přírody
na vnější (okolní) a vnitřní (mysl),
jedinou možnou nápravou je dosáhnout
opětného splynutí v jedno. Zen
ovlivnil i poezii Diany di Prima.
Její úsporné, někdy až sporé, básně, postihují velkoměstskou osamělost, běžné,
ale vždy nějakým způsobem narušené, vztahy mezi mužem a ženou. Na rozdíl od
třeba Joanne Kygerové, je v její poezii ženský pohled velmi výrazný. Ovšem
králem v líčení všech aspektů života ve velkoměstě je Gregory Corso. U něj obzvlášť je zřejmý
prvek, který Ginsbergově poezii většinou chybí - humor. Ne humor brutálně černý
jako u Buroughse, jemně ironický jako Ferlinghettiho, hořký u Diany diPrima,
bolestný u Kerouaca nebo úsměvný u Snydera či humor samotáře jako u Lew Welche,
ale humor projevovaný jiskrným, nakažlivým, hurónským smíchem, jímž se
vypořádává i s těmi nejtemnějšími osudovými tématy a přitom vykresluje smutek
světa do všech detailů: „Když mi bylo pět Na něm měl položeny dvě obrovské knihy V sobotu při zpovědi jsem se ‘Do černé knihy se zapisují všechny tvoje špatnosti Několik týdnů potom
jsem se ujišťoval Rasový
aspekt vnesl LeRoi Jones, který se skupinou beat generation spolupracoval díky
přátelství s Kerouacem a Ginsbergem a díky jejich shodě v útoku na
měšťáckou morálku. Rasové motivy ho však stále více vzdalovaly jak od jeho
manželky Hettii, tak i od jeho přátel a hnutí. Po zavraždění radikálního vůdce
Malcolma X v roce 1965 přijal muslimské jméno Amiri Baraka. Nutno však
přiznat, že ani přes svou političnost a angažovanost jeho dílo nic neztratilo
na své poetičnosti. „Černý
Rimbaud,“ jinak šamanská postava, pouliční bard a anarchista Bob Kaufman a jeho žena Eileen
Kaufmanová (*1922) se oproti tomu v stali legendárními pokračovateli beat
generation v San Francisku (v roce 1959 založili spolu s Ginsbergem
časopis Beautitude) stranou velké politiky, ale o to blížeji k jazzu a
„pouliční“ poezii. Při
výkladu beat generation se autoři většinou soustředí na literární činnost,
která je pochopitelně tím hlavním, co hnutí zanechalo. Ovšem jeho aktivity
mířily i jinými směry. Kromě
toho, že existuje množství nahrávek recitací (Ginsbergovo Kvílení),
či
čtení při jazzu - např. Ferlinghettiho a Rexrothovo čtení
v klubu The
Cellar za doprovodu Cellar Jazz Quintet (1957) nebo Kerouacovy
nahrávky
recitací za doprovodu Ala Cohna a Zoota Simse -, je třeba
upozornit na pozdější
spolupráci s rockovými kapelami i samostatné
hudební počiny. Aktivní
v tomto směru byl především Allen Ginsberg,
který nahrával se skupinou
Fugs, ale i s Bobem Dylanem a Mickem Jaggerem a jak se
v sedmdesátých
a osmdesátých letech stále více vracel
k písňové formě, vydával samostatná
alba - např. Lion the Real, na LP Gaté spolu s ním zpíval
Petr Orlovsky. Kultovním se
stalo Burroughsovo čtení - jeho účast na hudebních počinech jde napříč
hudebními žánry - spolupracoval s Laurie Andersonovou, Tomem Waitsem i s rapery. Jedničkou ve
čtení poezie s jazzem je dodnes ruth weiss. Nelze
nezmínit výlety do malířství. Ať už jsou to Rexrothovy abstraktní malby,
Patchenovy obrazové básně (picture-poems), Burroughsovo brokovnicové umění,
Ferlinghettiho kresby, litografie, ilustrace nebo portréty Carolyne Cassadyové.
Wally Hedrick, Jay DeFeo (1929-1989) a Joan Brownová (1938-1990) byli
výtvarníci a malíři, jejichž díla zůstávají dodnes nedoceněna, ačkoliv
k beat generation neodmyslitelně patří. Velmi
blízko měli zmiňovaní autoři k dramatickému a filmovému umění (stačí si
uvědomit, že některé pasáže Burroughsových knih jsou vlastně psané formou
scénáře, stejně jako otevřený dopis Petera Orlovského a Alena Ginsberga
Charliemu Chaplinovi z roku 1966). Potřeba hledat nové formy sebevyjádření
vedla od samostaných recitací přes hudební doprovod, potřebu „zakčnit“
produkci, divadlo, filmy k happeningům (možná první uskutečnil John Cage
v Black Mountain College v roce 1952, při němž „byly využity
obrazy Rauschenbergovy, balet Merce Cunninghama, filmy, diapozitivy,
reprodukovaná hudba, rádio a poezie Charlese Olsona a kde M. C. Richards
recitoval ze štaflí, na klavír hrál David Tudor a byla přečtena [Cageova]
přednáška...“), environmentům a k improvizovanému vizuálnímu divadlu. Kromě
spíše nahodilých dramatických pokusů Kennetha Rexrothe (veršované hry Beyond the
Mountains, 1951) či Gregoryho Corsa (Na rohu) se zcela programově dramatu
věnoval Kenneth Patchen, jehož hra Don’t Look Now se velmi dlouho hrála v
nastudování kalifornského Troupe Theatre, Helen Adamová či Madeline Gleasonová.
Stejně tak se dramatu věnoval začátkem šedesátých let Lawrence Ferlinghetti.
Dvě sbírky krátkých her, nyní dostupné i v češtině - Nefér argumenty života a Rutiny
- tvoří přechod od klasické, byť
lehce absurdní hry k ryzím výstupům,
číslům, jejichž „hratelnost“ spočívá v
předpokladu, že se samovolně zruší hranice mezi
jevištěm a hledištěm a dojde k
happeningu, kterým si všichni zúčastnění
nastaví svým životům ono pověstné
zrcadlo. Silný politický podtext pak mají
jednoaktové „šokové“ hry LeRoi
Jonese, které s využitím prvků rituálového,
absurdního i artaudovského divadla
krutosti demaskovaly americké mýty i skutečnost. Za jeho
nejlepší hru se
považuje Černé bludiště (1964). Zajímavým
vývojem prošla dramatická tvorba Michaela McClurea.
Forma odpovídá obsahu
básní (mimochodem, McClure je jeden z prvních
autorů, který začal psát pod
vlivem peyotlu), které jsou studiemi pocitů, bolestí,
zrození myšlenek,
abstraktních idejí vnímaných
zjitřenými smysly. Básně, většinou
symetrické,
jsou esejí, básníkovým gestem, dramatem.
McClureovi nešlo o klasický přednes,
ale o dramatické ztvárnění básně. Proto v
počáteční fázi (soubor tří her Savci
(Mammals z let 1958-61) vytváří jakési statické hry-akce, které rozebírají -
stejně jako eseje (Meat Science Essays) - základní otázku, co je člověk
než zvíře, savec, maso? Ve hře Vous (The Beard, 1965), rozebírající dva
americké archetypy - hollywoodský sexuální symbol (Jean Harlow) a člověk mimo
zákon (Billy the Kid) - již kompaktněji kloubí jazyk a akci. Karikatury
šeredů (Gargoyle Cartoons) z roku 1971 zahajují období lidsko-zvířecích,
dětských fantasií, v nichž nechává promlouvat rostliny, zvířata, minerály i
asteroidy, ale také pyramidy, cylindr i Ježíšův a Camusův hlas. Třetí fází jsou
adaptace klasiků - například Goethova Fausta (Goethe: Ein Fragment,
1978). Příležitost
podílet se na vzniku filmu, pochopitelně, že experimentálního, odmítl jen
málokdo. Ať už to byla Helen Adamová, Carolyn Cassadyová (spolupodílela se na
přípravě filmu On the Road v produkci F. F. Coppoly) nebo McClure,
který spolupracoval na scénáři k filmu s Jimem Morrisonem ze skupiny Doors,
nebo ruth weiss, jejíž film The Brink z roku 1961 dnes kritika
uznává jako jeden ze skutečně beatnických filmů a která hrála i ve filmech
Stevena Arnolda, Allen Ginsberg, vystupující např. v Dylanově filmu Renaldo
a Klára, nebo Burroughs, který se na počátku 60. let spolu s Antony
Balchem a Brianem Gysinem podílel na filmech podle jeho předloh Věže,
zahajte palbu, Střihy a Bill a Tony, přičemž také
v mnoha kultovních filmech hrál. Nejznámějším filmem, spojeným jak
s beat generation, tak s americkou „novou vlnou“ ve filmu, hlavně pak
jedním z prvních podzemních filmů, však i nadále zůstává Pull My Daisy
(Utrhni mou sedmikrásku, 1959), podle Kerouacova scénáře natočený Robertem
Frankem a Alfredem Lesliem, který je ceněn především pro své dokonalé propojení
improvizace a záměrnosti, že je často považován za dokument. Hudbu na dávnou
Ginsbergovu a Kerouacovu báseň „Pull My Causy“ složil David Amram. Ve filmu,
založeném na skutečné příhodě, kdy dům Cassadyových navštívil biskup a Ginsberg
si ho dobíral otázkami sexuální povahy, hráli Ginsberg a Orlovsky sami sebe,
Larry Rivers hrál Neala Cassadyho, Corso hrál Kerouaca, Richard Bellamy
biskupa, Dave Amram kovboje a Delphine Seyrigová Carolyn Cassadyovou. Začátek
šedesátých let sebou přinesl změnu v politické i společenské atmosféře.
Prezidentem byl John F. Kennedy, ale také začala válka ve Vietnamu. Kromě
politické radikalizace velké části dorůstající generace jsou také obdobím
hledání alternativního způsobu života nezávislého na společnosti. Objevují se
první hippies, provádějí se experimenty s rozšířeným vědomím
prostřednictvím halucinogenů a především LSD, jehož věrozvěstem se
stávají dr. Timothy Leary a dr. Richard Alpert, oba vyhození
z Harvardské univerzity, vznikají první komuny. Uskutečnilo
se v masovém měřítku to, o co beat generation
vždycky šlo - spousta lidí
si najednou začala uvědomovat, že jsou individualitami se svobodnou
vůlí, že
mají plné právo využívat svou osobní
svobodu a mít na věci vlastní názor. Není
tedy divu, že se mnozí beatnici stali pro hippies guruy
- proto při „oficiálním“ zrodu hippies, na
„Shromáždění kmenů“ 14. ledna 1967
v San Francisku stanuli vedle sebe Allen Ginsberg, Michael McClure, Gary Snyder, Alan Watts a Timothy
Leary. Do nově zakládaných komun odešel na nějakou dobu žít Ginsberg,
Snyder (v roce 1969 napsal esej Čtyři změny,
v níž rozebírá politickou i společenskou situaci a pokouší se podat jakýsi
návod, jak docílit nenásilnou formou pozitivní změny s důrazem na
nezasahování do přirozených/přírodních jevů. Esej končí slovy: „Vědomí, že není třeba udělat nic, je místo, odkud začít.“) „..Všichni k sobě získáme univerzální klíč Radikalizace jejich angažovanosti je přivádí na protiválečné demonstrace,
blokování válečných vlaků, Ginsberg jako věrozvěst nové víry jezdí po světě a
nechává se vyhodit z Indie, Kuby i Československa. Burroughs
kdesi řekl, že Woodstock je Kerouacova práce. Kerouac by to zřejmě odmítl,
neboť nechtěl s hippies mít v té době nic společného, ale je to tak.
Typickým představitelem přechodu od beat generation k hippies je
spisovatel Ken Kesey
(1935 - 2001),
který v roce 1964 projel Amerikou ve školním
autobuse nazvaném Co nejdál,
řízeným Nealem Cassadym, se skupinou Veselých
šprýmařů, snažících se dostat „co
nejdál“ všemi dostupnými prostředky, přičemž
navštívili Timothy Learyho na
usedlosti v Millbrooku, kde se jeho společnost oddávala
přísně vědeckému
zkoumání vlivu LSD, i Jacka Kerouaca, kterému
však příliš parta proto-hippies
nepadla příliš do noty. Zatímco
jednou z „idejí“ Keseyho party bylo konzumní společnosti ukázat, co to skutečně
znamená ŽÍT TADY A TEĎ, Richard Brautigan
(1935-1984), je již prototypem snyderovského hledání alternativního způsobu
života filosoficky podloženého studiem zenu, taoismu a indiánské mystiky. Ve
své novele V melounovém cukru (1968) poukázal na nebezpečí, skrývající se
v uzavřenosti komun a dále jakéhokoliv systému vůbec. Má-li jakákoliv
alternativní forma společnosti přežít, musí vždy zůstat otevřena novým
podnětům, novým vlivům. V
„básnické“ rovině je přechod beat generation k hippies charakterizován
přechodem od poezie recitované za jazzového doprovodu k poezii zpívané,
nejčastěji samotným autorem, později pak doprovázeným rockovou skupinou.
Zatímco skupina Fugs složená ze tří výborných básníků ale jen průměrných
hudebníků, Eda Sanderse
(*1939, jinak též autora podrobného dokumentu Rodina o „hippiesovském“
gangu Charlese Mansona), Tuli Kupfenberga (*1928) a Kena Weavera, tvoří
v tomto kontextu jakýsi most mezi beatniky a hippies, novou
generaci již plně charakterizuje Bob Dylan (*1941), Joan Baezová, Joni
Mitchellová (*1943), Grateful Dead nebo Jefferson Airplane. Vedle
nich se ovšem objevují skupiny a jedinci, kteří generaci hippies „přeskočili“ a
navázali - po svém - přímo na beat generation: Velvet Underground, Patti Smith
(*1946), hudebník, básník a malíř Captain Beefheart (*1941, vl. jm. Don Van
Vliet), v současné době žijící v ústranní, nebo Tom Waits (*1949), který od barového,
hospodského jazzu dospěl až k osobité směsici rock-jazzové šantánově
horrorové hudby (příkladem může být divadelní projekt Black Rider z roku
1993, ke kterému složil hudbu a částečně ho i nazpíval, přičemž libreto napsal
William Burroughs, který i některé texty recitoval. Stejně
tak se objevují noví a noví básníci,
kteří z poetiky beat generation vycházejí,
poučeni však novými trendy a směry. To je případ
Janine Pommy Vegové (*1942),
přítelkyně Petera Orlovského a Herberta Hunckeho,
která se mimo jiné věnuje
organizování workshopů (básnických
dílen) ve věznicích. V roce 1990 bez
valného zájmu médií
navštívila Prahu. Anne Waldmanová (*1945),
která navštívila
Prahu v roce 1990 spolu s Allenem Ginsbergem a Nanaem
Sakakim, se
označuje za příslušnici „druhé beat
generation.“ Sama říká, že její poezii
ovlivnila jak poezie beatniků, tak i poezie Newyorské
školy (John Ashbery,
Kenneth Koch), Black Mountain College (Charles Olson, Robert Creeley) i
Sanfranciské generace. Vyučuje na Jack Kerouac School of
Disembodied Poetics
v Naropa Institute v Boulderu, Coloradu, kterou v
sedmdesátých letech
založil Allen Ginsberg a které je podle Ferlinghettiho vedle
nakladatelství
City Lights jedním z center, které dál
rozvíjí ducha beat generation. Bohatost
„beatnické“ líhně dokazuje občasné
vynoření se zajímavého autora, jehož talent
mohl dozrát a prosadit se až v pozdějších
letech, v dobách periodicky
se vracejícího zájmu o beat generation.
Jedním z mnoha je Jack Micheline (1936
- 1998), jehož poezie dochází uznání
oficiální kritiky teprve teď: „Nemůžeš
dokonce skrýt svou tvář Na
docenění stále čekají sanfranciští básníci Jack Hirschman, Paul Laundry,
Howard Hart nebo Tony Seymour a spousta dalších. A existuje celá, nám vlastně dosud neznámá generace autorů,
spjatých s šedesátými lety, kteří své dílo nepublikovali knižně, ale
v malých podzemních časopisech. Jejich teoretik i propagátor Hugh Fox
(1932), nazval tuto generaci
„neviditelnou“ a charakteristikou jednoho jejího
člena označil i ji jako
„divokou, mimózní ulítlou Hlavu,
snílka o socio-narkotických revolucích,
které
by měly změnit svět Tam venku změnou chemických pochodů
v každé hlavě.“ A básník Charles Potts
ohodnotil šedesátá léta takto: „Šedesátá
léta nevěřila Duchu, jak jim byl předkládán Západní civilizací. To byl Duch
zavřený ve skříňce, Duch mechanizovaný, Duch chycený do těžké mašinérie
každodenního kapitalismu. Rozumnost byla touto stranou zrcadla... na druhou stranu
zrcadla (skutečné Skutečnosti) projdete jakousi vaší experimentálně rozpínající
se, prorážející a rozlamující Psyché.“ Pravdou
je, že autoři jako John Bennett
(česky jeho romány Frajer Bodo a Děti slunce a země), Hugh Fox (česky jeho román Šaman),
Richard Morris nebo Harry Smith
mají skutečně co nabídnout a mohou nám osvětlit
šedesátá léta z jiné
stránky, než z jaké je dosud známe
z podání Kerouacova, Ginsbergova,
Ferlinghettiho nebo Corsova, a nejen to. Protože
beat generation a všechny směry a hnutí, které z ní vzešly, jsou vedeny
přesvědčením, že (slovy Allena Ginsberga)
|