SOUTHERN, Terry KENTON, Maxwell 1. 5. 1924, Alvarado (Texas) – 29. 10. 1995, East Canaan (Connecticut) Spisovatel, filmový scénárista. |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vyrůstal v Dallasu. Psát začal ve dvanácti
letech tím, že přepisoval povídky Edgara Allana POEA, protože “nezašly dost
daleko”. Po válečné zkušenosti v Evropě (1943-45) studoval v Paříži
na Sorbonně (1948-50). Pohyboval se v prostředí “hašiše a bebopu Arabské
čtvrti” a psal krátké povídky. První - ,The Accident‘ a ,The Sun and the
Stillborn Stars‘ - mu vyšly v letech 1955-56 v avantgardním
v časopise The Paris Review. Na trase New York, Londýn, Paříž a
Ženeva se stýkal s osobnostmi hnutí beat generation, především
s Corsem, Ginsbergem a Burroughsem,
s nimiž podnikal drogové experimenty. V nakladatelství Olympia Press Maurice Girodiase,
specializujícího se na kontroverzní, a proto odmítaná díla jako Burroughsův Nahý
oběd, Beckettův Malloy nebo NABOKOVA Lolita, vydal s Masonem
Hoffenbergem skryt pod jménem Maxwell Kenton satirický, sexem nabitý román Candy
(1958). Kniha - parafráze na Voltairova Candida
- o naivní, ale
smyslné a sexem posedlé dívce Candy Christian měla
všechny předpoklady stát se
bestsellerem, byla však ve Francii zakázána jako
pornografická. Southern zde
ovšem personifikuje americké instituce
(šílený bisexuální
universitní profesor
Mefisto, na matce závislá vědecká pracovnice,
autorka knihy Masturbation
Now!, vlastenecký generál či náboženský Guru Grindle, přesvědčující Candy o
neexistenci hmoty) a takto vytvořené osoby následně prostřednictvím jejich
sexuálního chování ironizuje. Podruhé mohla v Anglii kniha vyjít (pod
Southernovým jménem) v r. 1962 jako Lollipop (Lízátko), v USA
až v roce 1964. Kniha byla zfilmována v r. 1968 Christianem Marquardem. V hlavních
rolích se ve filmu objevil Charles Aznavour, Richard Burton, Ringo Starr, James
Coburn a Marlon Brando. Filmové podoby se dočkal i další román The Magic Christian (Magický
křesťan, 1959), příběh o šprýmařském a
intrikánském milionáři Guyi
Grandovi, který se snaží potvrdit svou teorii, že
není nic ubožejšího než
člověk, který dělá něco z jiných důvodů než
pro peníze. Kniha je poctou
Southernovu vzoru a příteli, spisovateli Henrymu Greenovi a je
kombinací mezi
bajkou a sociálním komentářem. Ve filmu natočeném v r. 1969 podle Southernova, Sellersova a
McGrathova scénáře a v režii Josepha McGrathe hrál Peter Sellers a Ringo
Starr, Richard Attenborough, Roman Polanski, Raquel Welchová. V souvislosti s cenzurními problémy kolem románu Candy
uspořádal s Alexem Trocchim a Richardrem Seaverem Writers in Revolt: An
Anthology of the Most Controversial Writing in the World Today (Revoltující
spisovatelé: antologie nejkontroverznějších děl v dnešním světě, 1963). Vydal sbírku povídek Red Dirt Marihujana and Other Tastes (s
Georgem Plimplonem, 1967), z níž v češtině vyšla povídka ,Mudrcova
krev‘ v rámci antologie Petera Haininga Zdi iluzí (1998). Po
přesídlení na
starou farmu v East Canaan v Connecticutu v polovině 60.
let se
začíná věnovat psaní filmových
scénářů. Spřátelil se s režisérem
Stanleym
Kubrickem a s ním a s Peterem Georgem napsal podle
románu Red Alert
Petera George scénář k velmi úspěšnému (svému prvnímu) filmu Dr.
Strangelove or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
(Doktor Divnoláska aneb jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu,
1964), černohumorné satiře na hrozbu atomové války, zesměšňující americkou i
sovětskou generalitu, byrokracii a vědu sloužící válečným účelům. Film byl
velkou příležitostí pro Petera Sellerse, který měl ve filmu trojroli. Následovaly scénáře k množství filmů – především
k The Loved One (s Christopherem Isherwoodem, 1965), The Cincinatti
Kid (1966) podle románu Richarda Jessupa o pokerovém hráči (Steve McQueen),
parodii na filmy s Jamesem Bondem Casino Royale (1967)
s obsazením Peter Sellers, Ursula Andressová, Orson Welles, Woody Allen,
John Huston, Jean-Paul Belmondo, a k bláznivé sci-fi Barbarella (s
Rogerem Vadimem, 1968) s Jane Fondovou v hlavní roli. Se svým dávným hipsterským přítelem z Paříže a
z Greenwich Village Aramem Avakianem přepsali v r. 1969 do scénáře román
Johna Barthe The End Of The Road o vztahu univerzitního profesora
k manželce svého kolegy. Southern ve filmu, jemuž byl i producentem,
ztvárnil jednu z rolí. Po vydání knihy Blue Movie (1970), která
zkoumá další hranice sexu a sexuality v prostředí Hollywoodu s jeho
nejrůznějšími lidskými typy, se celá Od konce 80. let až do své smrti učil scénáristiku na
Newyorské a Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Poslední knihou, na které pracoval s Richardem Bransonem, Simonem Draperem a Kenem Berrym, je Virgin: A History of Virgin Records (2000), historie hudebního vydavatelství, které se - založeno v r. 1970 Bransonem a Draperem v Londýně - zasadilo o popularitu hudebníků a skupin jako John Lee Hooker, Culture Club, Peter Tosh, Sex Pistols nebo The Smashing Pumpkins. lb |
|
D. d.: Próza - Eseje: Div.
hry – Filmové scénáře - |