Studoval
na Chicagské univerzitě (1948-49), ale největší
význam pro jeho tvorbu bylo studium na Black Mountain College
(1950-53), kde působili básníci Charles OLSON, Robert
CREELEY a Robert DUNCAN. Od Olsona převzal otevřenou formu
projektivního verše, který však podřizuje
spíše dechu než metru či pravidelnému rytmu
strofy. Používáním prostého,
nekomplikovaného jazyka se jeho poezie hlásí k
dědictví Williama C. WILLIAMSE. Svou poezii publikoval
v nákladech několika kusů až stovek výtisků nebo
v podobě volných listů. Knihy si sám tisknul i
vázal, častý byl výtvarný doprovod
významných umělců – např. jeho první
sbírku The Dancer
(1951) ilustroval Robert
Rauschenberg.
Průřez
jeho poezií podávají sbírky In
Time: Poems 1962-1968 (1969), Just
Friends / Friends and Lovers: Poems 1959-1962
(1980), New Spaces: Poems 1975-1983 (1985),
Names & Local Habitations: Selected
Earlier Poems 1951-1972 (1988) a The
Collected Later Poems (ed. Robert J. Bertholf,
1997), shrnující básně z let 1975-94 plus 49
dosud nepublikovaných básní.
Pracoval
jako tiskař a typograf, produkční manažer u tiskařské
firmy (1964-66), byl prvním ředitelem Poetry Project v kostele
sv. Marka na newyorské Bowery (1966-68), působil na City College
of the City Univerzity of New York jako sídelní
básník (1969-82), od r. 1982 působil jako profesor
v oboru komunikace a sídelní spisovatel na New
England College v Hennikeru, New Hampshire. Přispíval do
mnoha časopisů, především do The
Village Voice (1969-84) svými sloupky na
nejrůznější umělecká, společenská a
politická témata. Výbor z jeho článků
je obsažen v Drawing from Life: A Selection of
Joel Oppenheimer’s Writings from The Village Voice (ed.
Robert J. Bertholf and David Landrey, 1998).