KUNEN, James Simon 23. září 1948, Boston, Massachusetts Spisovatel, reportér, žurnalista Jahodová proklamace - ukázka |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Norman Mailer ![]() ![]() ![]() Mark Rudd ![]() ![]() ![]() Grateful Dead na koncertu u Ferris Booth Hall, 1968 ![]() Jerry Rubin ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() |
|
O životě autora se v původním vydání Jahodové proklamace z roku 1969 píše: „James Simon Kunen se narodil. Vyrůstal
v Massachusetts, kde navštěvoval Philips Academy Andover. &Ccaronásti Jahodové
proklamace se objevily v časopise New York a The Atlantic
Monthly. V současné době je studentem Kolumbijské univerzity.“ První
Kunenovou publikací je drobná práce vydaná v roce 1968 Kalifornskou
univerzitou v Los Angeles Nadace, univerzity a společenská změna (Foundations, universities, and social change). Jahodová proklamace (The Strawberry Statement: Notes of a College Revolutionary),
považovaná již za klasické žurnalistické dílo, bývá citována v
textech zabývajících se
šedesátými lety,
protiválečnými hnutími (jak proti válce ve
Vietnamu, tak v Iráku),
generační problematikou či konspiračními teoriemi, ale
další informace o
Kunenově následujícím životě lze pouze odhadovat
z titulů několika knih,
které vydal později. Sám
Kunen hrál v Jahodové proklamaci předsedu. K filmu
byl vydán v roce 1971 i soundtrack, jehož hlavní náplň tvořily skladby Neala
Younga a
skupiny Crosby,
Stills & Nash. „Toto
jsou časy zkoušející duše mužů.
Letní voják a sluneční vlastenec se
odvrátí od služby vlasti ale ten, jenž tu
stojí nyní, si zaslouží lásku a díky
muže a ženy. Tyranii, stejně jako peklo,
není snadné porazit a přece tu máme
útěchu, že čím těžší souboj, tím
větší je
sláva vítězství.“ Tato událost měla prostřednictvím očitých svědectví „ukázat, že americká politika vedla k válečným zločinům“. Kunen například cituje přímého účastníka masakru ve vsi My Lai Charlese Davida Lockea: „To,
co se stalo v My Lai není nic
zvláštního, není na tom
zvláštního vůbec
nic.“ Konference
byla jedním z prvních pokusů vyrovnat se s fenoménem Vietnamu,
bohužel, jak Kunen hořce podotýká, „v hlavních médiích vzbudila je málo
pozornosti, větší pozornost jí věnoval jen undergroundový tisk“. Záznam
z konference byl v roce 1972 kolektivem autorů zpracován do dokumentu
Zimní voják: film (Winter Soldier: A film). Kunen
koncem 70. let pracoval dva a půl roku jako veřejný obhájce u trestního soudu
ve Washingtonu D.C. Své zkušenosti publikoval v sérii článků pro The New York Times Magazine, People, Esquire, GQ, Harper’s,
Newsday, a mnoho dalších časopisů a novin.
Knižně vyšly v roce 1983 pod názvem Jak můžete obhajovat tyto lidi:
dělat právníka (How
Can You Defend Those People: the Making of a Criminal
Lawyer). Kniha nevzbudila nijak výrazný ohlas, autorovi
bylo vyčítáno, že
ukazuje vztah mezi žalobcem a obhájcem až
příliš jako hru, jejímž cílem
není
dobrat se pravdy, ale za každou cenu vyhrát. Pravdou
je, že Kunen se vyjadřuje o právnických
školách i o chování právníků
se značným
despektem: „Nikdo nevypadá, že by trpěl při všech
těch příbězích strasti,
bolest zmizí spolu s lidmi, kteří ji cítili. člověk tak nabývá dojmu, že
lidský život není nic víc než nekonečný
kreslený seriál v soboru ráno – woops!
pow! oof!“ Pokud
předchozí knihy představovaly Kunena jako
dobrého reportéra, pak následující
dílo jej ukazuje jako úporného
investigativního žurnalistu. Bezohledný
nezájem: Hamižnost korporací, netečnost
vlády a havárie školního autobusu
v Kentucky (Reckless Disregard: Corporate Greed, Government
Indifference, and the Kentucky School Bus Crash) z roku 1994
se
zabývá okolnostmi srážky
školního autobusu, do něhož 14.
května 1988
poblíž Carrolltonu v Kentucky narazil opilý řidič jedoucí po dálnici
v protisměru. Zabil tak celkem dvacet sedm
dospělých a teenagerů. Kunen se nezabývá vinou opilého řidiče, ale procesem, který úspěšně vedou dvě rodiny postižených proti Ford Motor Company, jež školní autobusy vyráběla, ač věděla o jejich bezpečnostních nedostatcích – o nevhodné konstrukci, hořlavosti použitých materiálů apod. Kniha je plná citací z výpovědí svědků, soudních zápisů, rozhovorů s účastníky řízení a vyjádření politiků spjatých s výrobci – Henryho Forda II, Richarda Nixona a jeho blízkého spolupracovníka Johna Ehrlichmana, či zakladatele Chrysler Corporation a bývalého Fordova spole&ccaronníka Leea Iacoccy. Po
téměř dvou dekádách
mlčení se Kunen objevil s novou, opět
podnětnou knihou Deník manažera:, který ztratil práci a našel život (Diary of a Company Man: Losing a Job, Finding a Life, 2012), v níž se zabývá "dobrodružstvím na cestě k nalezení smyslu práce a života",
svým vývojem od rebelantského
přesvědčení, že práce je
druhem smrti, ke
zkušenosti propuštěného
korporátního manažera, pro něhož se
druhem
smrti stává ne-práce. Jako
bych najednou nebyl. Sražený pod autobus. Mrtvý,
jak by řekli někteří.
Takovej podraz! Udělal jsem obchod - „Dám svůj
pozemský čas Korporaci
výměnou za peníze a zdravotní
pojištění k zajištění rodiny“
- a oni teď
nedodrželi svůj díl smlouvy: „Už vás
nepotřebujeme. Máte padáka!“ Kniha
se zabývá množstvím otázek, co je v životě skutečně
důležité, co
znamená čas v lidském životě, ale i
zcela prakticky tím, jak tyto
propuštěné manažery využít k
něčemu užitečnému a
smysluplnému. James S. Kunen má dvě děti a žije s manželkou v Brooklynu, New York. |
||
Je Kunen mluvčím své generace? S pitomostí
„nevěřte nikomu nad třicet“
v zásadě souhlasím, ale podle mě by
měli ještě
umazat nulu. Kunenova
kniha dnes patří sice mezi ta díla, která
se nedočkávají nových
vydání, zato jsou poměrně často
citována. Pro svou tehdejší popularitu i
díky
filmovému zpracování je Jahodová proklamace jaksi automaticky považována
za jednu ze základních knih 60. let.
Je to dáno zčásti Kunenovou autentičností a zčásti tím, že z tzv. baby-boomers, čili těch, jež se narodili v letech 1946 – 1964, nevzešlo příliš mnoho literátů, kteří by reflektovali problémy své doby. Jako hlavní prominenti generace baby-boomer bývají většinou uváděni
Bill Clinton a George W. Bush, ale jen málokdy třeba Steve Jobs (*1955), zakladatel firmy Apple.
Její komentátory musíme hledat spíše u tzv. pre-boomers, mezi písničkáři jako Bob Dylan (*1941), Joan Baezová (*1941), Joni Mitchellová (*1943), Arlo Guthrie (*1947), Jerry Garcia (1942 – 1995) či Jim Morrison (1943 – 1971), anebo mezi revolucionáři typu Angely Davisové (*1944) či H. Rapa Browna (*1943). I to byl jeden z důvodů, proč se James Kunen stal literárním kritikům i sociologům vhodným příkladem pro jejich tvrzení o generačním rozdílu, jako jedné z důležitých příčin tehdejších společenských změn. Podle
sociologa Karla Mannheima (1893–1947) má
generační vědomí svůj původ
v názorech a postojích, které vznikají
v reakci na sdílené shodné
sociální prostředí a situace. To se může za
vhodných podmínek stát odlišné,
případně protikladné vůči dominantnímu stylu
společnosti. Vývoj
generačního vědomí ovšem
v každé multikulturní společnosti,
jakou Spojené
státy jsou, ale probíhá u každého
etnika v odlišných vlnách
v závislosti na specifických
společensko-politických okolnostech. Proto zálibu amerických sociologů jednotlivé
generace pojmenovávat (např.
ztracená, tichá nebo beatnická) chápejme s
rezervou, jelikož se týká
především bílé populace. A
právě
tento nenadálý střet otřásl dosud
pevným postavením střední vrstvy, jako
nejpočetnějšího stoupence ideálu
Amerického snu. Ztráta jistoty, opory
v hierarchii a řádu společenského
systému vedlo ke vzniku ostrého
generačního konfliktu, který popsal Charles Reich ve své knize Zezelenání Ameriky (The Greening of America, 1970). Podle
Reicha se utváření nového vědomí děje ve
třech fázích: první fází označuje
vědomí, jež zastávali otcové – smysl pro
individualitu a tvrdou práci –,
která postupně přešla do druhé fáze –
podřízení se hierarchii, dodržování
pravidel a řádu, které se muselo nutně projevit
v omezování projevu
individuality. Výsledkem pak musela být třetí,
očistná fáze, kterou dle Reicha
vyjadřuje hippie: dělej
si svoje, touha po volnosti, odpor vůči státu a válce a snaha přizpůsobit
technologii člověku. Ovšem
hippie se jen přihlásil k tomu, co již hlásali a
prakticky rozvíjeli
avantgardní vědci, myslitelé, filosofové a
básníci (duchovní otcové hnutí) jako
Timothy Leary, Theodore Roszak, Allen Ginsberg, Alan Watts či Gary Snyder,
kteří svým datem
narození patří ke generaci, proti
níž se mládež měla
„generačně“ vyhraňovat. V tomto
kontextu se vzpoura hippies jeví jako vzpoura proti svým vlastním rodičům, pak teprve
vzpourou proti systému. Jamese
Kunena tedy lze považovat za mluvčího generace (své
bílé, střední třídy) spíše
pro formu vyjádření, než originalitou myšlenek. Je
ovšem fakt, že
názorům výše zmíněných
duchovních otců, skutečných mluvčích
protestního
hnutí, dodává mladou energii a pohled
nezatížený minulostí. Důkaz pro toto
tvrzení můžeme nalézt ve srovnání s
Normanem Mailerem (*1923). Armády noci líčí přípravy a průběh protestního pochodu na Pentagon 21. října 1967, jíž se účastnilo 35 000 demonstrantů a při jejímž rozehnání bylo 647 zatčených. Mailer začal knihu psát s úmyslem zachytit skutečnost, jež se stala „fantastičtější než představované“, a proto se k tomu účelu stylizoval do role průvodce, jenž čtenáři ukazuje, „jak se dělá historie“. Vybaven svými životními zkušenostmi a spisovatelskou a žurnalistickou praxí se v knize úspěšně pokouší navodit komplexní obraz reality s podrobným líčením prostředí a atmosféry i exkurzemi do myšlenkových konstrukcí svých (jako autora i jako účastníka děje nahlíženého zvenčí) i ostatních, přičemž dále předkládá množství dovysvětlujících odboček a filosofizujících pasáží snažících se dění nahlédnout v širších historicko-společenských souvislostech. Kunenova
Jahodová proklamace zahrnuje období několika měsíců roku 1968. Podstatu nepokojů na Kolumbijské univerzitě vystihuje prohlášení (Kunenem bohužel nezaznamenané) Lewise Colea a Marka Rudda z 16. dubna 1968: „Vnitřní strukturu univerzity
nelze oddělit od sociální a politické funkce univerzity ve společnosti.“
Kunen
své poznámky začíná
smuteční tryznou za Martina Luthera Kinga 23. dubna 1968,
kdy byla řeč rektora Kirka prohlášena
Markem Ruddem za pokryteckou, a pokračuje
obsazením staveniště sportovní haly,
jejíž výstavbu Kolumbijská univerzita
zahájila na veřejném prostranství
Morningside Parku, což vzbudilo značnou
nevoli Afroameričanů, již dost
pobouřených Kingovým
zavražděním. Řešení
sporu se ujaly organizace Studenti pro demokratickou společnost
a Studentská
afroamerická společnost, které vyhlásily
okupaci staveniště. Když navíc vyšlo
najevo, že Kolumbie se podílí na
válečném výzkumu pro Ústav pro
analýzu obrany,
přetekla míra tolerance ze strany SDS a demonstrace se
zaměřily na témata
týkající se nejen univerzity, ale celé
společnosti – války ve Vietnamu (odvody
na vojnu), rasismu a občanských práv. Kniha
končí srpnem 1968. Na Jahodovou
proklamaci pak bezprostředně navazuje Mailerovo Miami a obléhání Chicaga
o sjezdu republikánů
v Miami (5.–8. 8. 1968), kde byl na prezidenta
nominován Richard Nixon, a sjezdu demokratů
v Chicagu (23.–28. 8. 1968), kde byl na prezidentský post nominován Hubert
Humphrey. Jelikož tato kniha nebyla do češtiny přeložena,
použijeme pro srovnání pouze Mailerovu první. Hned
z kraje je třeba upozornit, že Mailer se v obou knihách stává
zapisovatelem i strůjcem dění i z ryze egoistických pohnutek (sláva,
prestiž neohroženého, angažovaného autora). Střídání různých poloh (mladická čistota – hippiesovská naivita – ironický odstup – revoluční nekompromisnost) v Kunenově myšlení je nejzřejmější v jedné z nejkrásnějších pasáží knihy, v úvaze o válce: „Copak
to vůdcové nevědí? Copak
nedokážou přijít na lepší
způsob,
jak se vypořádat s problémy? Malí
kluci bojují, ale v šestnácti i
jako nezodpovědní puberťáci pochopí, že se bojem nezmůže nic.
Puberťáci sotva kdy bojují. Jenom když bojuje jejich
vlast. Takže je to vlast,
která se chová tak neuvěřitelně dětinsky. Války
jsou hloupé. Jsou směšné. Ale
jsou skutečné, existují, neustále, právě
teď. Proč je ty země prostě neskončí?
Stačí je típnout, to je všechno. žádné nechceme. Složitě bojují, aby přišli
se
smlouvami o odzbrojení. Každého chlácholí, že cesta k míru je složitá a
obtížná. Copak to nevidí? To není
otázka vyjednávání ministerstev
zahraničí,
smluv nebo mezinárodního práva. Je to
strašně snadné. Jen je třeba, aby se
vůdcové podívali na to, co kdy provedli a
provádí, a až jim to dojde, udělá se
jim zle a stopnou to. Už nikdy by nikdo nebojoval. Samozřejmě, že to
není
takhle jednoduché. Asi musím být hlupák,
protože mně to jednoduché připadá. Mně
to jednoduché připadá, a není to věc
generačního rozdílu, je
to ideový rozdíl, mocenský rozdíl. Vy
máte moc. Kvůli vám trpí miliony lidí.
Hladovějí, nemají kam jít a nemohou proti tomu nic
dělat. Tak to típněte, co vy
na to? Prostě to zastavte. Pokud to nezastavíte vy, pak vás zastavíme my. Já nemám co
ztratit.“ Mailer oproti tomu hovoří z pozice člověka, který proti válce ve Vietnamu a prezidentu Johnsonovi veřejně vystoupil již v roce 1965, kdy „ještě většina těch, kdo dnes tolik proti válce protestují, provolávali Johnsonovi slávu“, a od té doby si již (i z pocitu zneuznanosti) nedělá žádné velké iluze. Proto na výzvu k účasti na protestní demonstraci před Pentagonem reaguje značně nedůtklivě: „Kdy
už lidé zanechají těch nesmyslů a začnou dělat něco
pořádného? Jedinou odpovědí na válku ve
Vietnamu je vlastní literární činnost…,“ ale vzápětí si uvědomí, že
vlastně žádné lepší řešení
nezná a že
navíc pro svou nedůvěru „začíná žvanit jako
nějaký starý posera“. Ve
svých dalších závěrech a
postřezích se však oba autoři až
podivuhodně shodují. Jak
vyplývá z úvodní citace, Kunen se
vůči starší generaci, i přes
ironické
pasáže, např. rozhovoru s rodiči o
délce vlasů, projevuje v podstatě
vstřícně a spíše si
všímá konzistence postojů. Mailer se sice cítí uražen dělením na dotřicátníky a potřicátníky, ale nijak se netají svým obdivem ke generaci, která „věří
v techniku víc než kterákoli jiná generace
před ní, věří však také na LSD,
na čarodějnice, na starou kmenovou moudrost, na orgie i na revoluci.
Nemá vůbec žádný respekt před nevývratnou logikou
dalšího kroku, svou víru upírají
mladí
na objevná tajemství happeningů, kdy nikdo
netuší, co se stane v příštím
okamžiku: a to je právě to dobré. Radikalismus
mladých spočívá v jejich
nenávisti k jakékoliv autoritě – pro tuto
generaci je autorita ztělesněním
zla.“ Na
Kunenovi je ovšem sympatické to, že se
snaží uchovávat jistý kritický
odstup od
obou stran konfliktu a nahlížet je
„objektivně“. Nepatří – a ani
patřit nechce
– mezi yippiesovské revolucionáře typu
Jerryho Rubina či Abbieho Hoffmana,
snaží se
vyvarovat zaškatulkování
k nějakému společenskému směru či proudu.
Nepovažuje se za jakéhokoliv -nika, ač
jej za něj mnozí považují kvůli
oblečení, a i striktnímu dělení
studentů na sráče a sporťáky se
vymyká tím, že
pravidelně dochází na trénink ve
veslování. Přitom
si nedělá žádné iluze, že by
revolta mohla dosáhnout nějakých
zásadních
společenských změn, a pokud by se tak
náhodou stalo, žádné velké
štěstí
v tom nevidí: „Víš, potom, co nabydeme vrchu a budeme vládnout světu, musíme
přijít na to, kdo Oni vlastně jsou.“
„Pak,“ říkám, „budeme Oni.“ Můžeme
se jen domýšlet, jaký by byl On Norman Mailer, kdyby se mu podařilo stát
se newyorským starostou, o jehož post se v roce 1969 ucházel jako
nezávislý kandidát. Jemný
rozdíl u obou autorů najdeme v hodnocení
organizací, hnutí, výborů a
sdružení: zatímco pro Mailera nejsou už nic než
„zrezivělé plechovky“, ač se
z nich „občas vynořili pozoruhodní mladí
lidé“, Kunen se k podobnému
názoru teprve dopracovává vlastní
zkušeností se soudní
mašinérií i fungováním
univerzitní frakce SDS. Kunenova
upřímná víra, že je třeba
proti válce ve Vietnamu protestovat a donutit
americkou vládu k jejímu ukončení,
dostává políček, když se
v Kanadě
ocitne v organizaci Resistance, která pomáhá
těm, kdo z USA emigrovali před
nutností narukovat do války: „Každej
jde svou vlastní cestou, začínaj novej život a snaží se zapomenout na všechno, co
se týká Spojenejch států a odvodů.
Neangažovali se politicky u vás, neangažujou se
politicky ani tady. Ti, co se
politicky angažovali, jsou většinou ve
vězení. Ta děcka prostě jenom
nechtěla
do Vietnamu, takže jsou tady a tím to hasne. Vyrostli na
předměstí, přišli sem
a našli tu velmi americkou kulturu, ve který se
cejtí fajn.“ Příznačné
je, že Kunen vlastně neví, jestli je nebo není takový postoj správný a jak by
se v podobné situaci zachoval sám. Mailer
ironicky porovnává představy o smyslu demonstrace před
Pentagonem, jak jej
chápali jednotliví organizátoři, když cituje Dellingera [z Mobilizačního
výboru] – „Jediná vládní budova
nezůstane nedotčená“ (třebaže útoky „budou
nenásilné“) Rubina – „Způsobíme dalekosáhlé zmatky a vyvoláme hromadný odpor a
rozklad v americké společnosti“ Hoffmana – „Zvedneme Pentagon do výše sto metrů“ a H. Rapa
Browna – „Bylo by nemoudré tvrdit, že tam půjdu
s flintou, protože posledně jste mi ji všichni vyrazili z ruky. Mohl
bych si ale vzít bombu, paďouři.“ Jednáním s patřičnými vládními orgány o povolení data, místa i trasy pochodu se smysl demonstrace poněkud vytratil, až nakonec skončila „jako
každá jiná masová manifestace:
zajímavými, ale v podstatě
podružnými gesty občanské
nekázně“, jelikož „nezbývalo
než sáhnout ke
kompromisu: My, vláda, vedeme válku ve Vietnamu pro
bezpečnost národa, ale
protest vám povolíme za předpokladu, že
bude neukázněný jenom trošku.
Demonstranti: Přesto pokládáme tuto válku
za ohavnou, a porušíme proto zákon,
ale nijak moc.“ Na
takový kompromis může přistoupit střední vrstva, ale nikoliv afroamerická
menšina. Výstižnou tečku k Mailerovu postřehu dodává Kunen: „Pochodovali
jsme všude možně, trochu jsme zablokovali dopravu a já jsem celou dobu
rozvažoval nad tím, jak tohle povede k ukončení všech válek, nebo k tomu, že se někdo dosyta nají.“ Oba
spisovatelé si zdárně notují, pokud se
zamýšlejí nad autoritou,
vymýváním mozků
reklamou, rozhlasem a televizí, stejně jako se shodnou, když se
zabývají názory
tzv. mlčící většiny: Kunen: „Je
středa, 5. června, a právě
v rádiu zaslechnu, že
zastřelili Kennedyho. Zase. To už
vážně není žádná
novinka, víte, každý den se
střílí do lidí, hážou se na
ně bomby, jsou upalováni a vyhazováni do
povětří.
Nikoho to nezajímá. Chci tím říct, že se o to vážně nikdo nestará, je
to jen
otázka vlajek a tak, ve skutečnosti se
nestřílí na lidi, střílí se
jenom jejich
směrem. A nejsou to opravdoví lidé, jsou to
vojáci. Nejsou to ani mrtvoly, je
to jen statistická položka. A míra
úmrtnosti není nikdy tak zlá, někdy je
střední nebo nízká. Nebojte se, v tom
ale vynikáme. Vynikáme v tom,
protože je to otázka cti, a díky Bohu o tom
slyšíme jen jednou denně, a pak
rychle následuje reklama, kde vám někdo říká, jak je tenhle lubrikant
skvělý, že si vlastně můžete vrznout kdykoliv
chcete, pokud ho budete používat.“
Mailer:
„Každý,
kdo prošel americkým vzdělávacím
systémem,
se bezděky stává aspoň napůl
vlastencem… Po důkladném vybílení
mozku se projeví
reflexy: bílé košile, vlajka z pruhů a
hvězd, úcta před národními barvami.
Doma vládne země obchodu svým bičem:
televizním přijímačem.“ A
jinde: „Jistá část Mailerovy bytosti se vždy snažila
uvěřit, že ta Amerika, kterou vídal
v rodinných televizních seriálech,
neexistuje, že nemá žádnou moc –
přitom ovšem věděl, že má
–, že nemůže usměrňovat
styl a způsoby, a tudíž ani ideje Ameriky…,
ideje jako přizpůsobivost, čistota,
mýtus Ameriky vždy spravedlivé…, ne,
těm neviňátkům stačí,
když dají své
lízátko… oblíbenému invalidovi
z Vietnamu – ,Poslyš, Hanku, kdo tu
holčičku spálil? Partyzáni, nebo
my?‘“ Podobně je tomu i v případě hodnocení policie. Mailer, přes pokus o vytvoření objektivního obrazu skutečnosti, v tomto ohledu popouští uzdu své lety nastřádané zášti: „Jako
předpokládaní
ochránci zákona projevují sklon považovat
za zákon sami sebe. Mají větší
odpovědnost než průměrní lidí,
jsou mnohem dětinštější.
Pupeční šňůrou
připoutáni k poctivosti, jsou skrznaskrz
úplatní. Fyzicky
odvážnější než
průměrný člověk, jednají jako
nesvědomití tyrani sloužíce pravdě,
lžou jako
psychopati… jejich činnost je
autoritářská, jsou plni cynismu a
konečně, pokud
jim v srdcích ještě zůstaly stopy
ideálů, pak jsou už stírány lakotou a
ziskuchtivostí. Neexistuje lidský tvor tak
rozporuplný, tak nevypočitatelný,
jako průměrný policajt…“ „Někteří
poldové jsou prasata.
Většina lidí souhlasí s tím, že
existují správní a špatní policajti.
Každý
si ovšem myslí, že policajti musí být, že
vždycky byli. Nemám žádný plán na
zrušení policejních sil, ale myslím si, že
lidi nepovažují policii za jednu
z nejpřirozenějších věcí, a dokonce ani jednu
z těch přirozenějších.
Přijde mi zvláštní, když vyberou z komunity
několik lidí a řeknou jim, aby
na ni dohlíželi. Policajt je člověk, který přijde domů,
svlékne uniformu a
vleze si do postele se ženou, anebo se s ní možná
pohádá. A přece když mi říká, ať se hnu, myslí tím, ať se hnu.
Možná se nechci hnout. Možná chci, ať se
hne on. On má ale pendrek a pistoli a všichni si myslí, že by to tak
mělo být. Já nevím. Občas na tím přemýšlím.“+++
Opačně je tomu v případě víry v možné spojenectví bílých a černých, ve vytvoření jakési „jednotné fronty“ všech společenských proudů, které mohou zastavit válku ve Vietnamu i nastolit podmínky k široké veřejné diskusi o lepším společenském uspořádání. Zatímco Kunen si ještě namlouvá, že takové spojenectví je možné, ač zaznamenává nedůvěru ze strany obyvatel Harlemu či potenciální potíže plynoucí z hnutí, jako je Mau Mau, Mailer je již více než skeptický, když si u své generace uvědomuje „upřímný
stesk po šťastných dnech na Levé pláži se
Starými černými Bojovníky Za Lidská
Práva, nikoli s těmi Temně Rudými Negry“. Mailer zaznamenává, že „příští
rozkol se začal rýsovat již
rok nebo více předtím, než se začalo hovořit o říjnovém pochodu 1967 ve
Washingtonu: černí bojovníci odešli sami,
Stará levice se zakopávala hlouběji
do liberálního podhoubí mírového
hnutí a Nová levice i hippies učinili první
kroky k náznakům nového revolučního stylu
– k revoluci skrze divadlo
a bez předepsaného textu.“ V postupující radikalizaci Afroameričanů vidí předzvěst mnohem zásadnějších problémů, než je nejednota v protestním hnutí, neboť „většina černých… se už pohybovala někde
v budoucnosti, v tom černém
jedenadvacátém století, kdy bílí
lidé se z libovůle černé moci stanou
pro černochy neviditelnými, tihle černí se proto uprostřed dychtivých,
lichotných úsměvů mladých… nebo
v raněném tichu starších pohybovali
s jemným pohrdáním, pod nímž
bílí mizeli, rozplývali se… Nový
bolák jménem
Vietnam vytlačil ten starý na povrch. Jaký ale
bolák! Nejlepší z bílých
couvají hrůzou před tím pohledem, protože zlo,
které vychází z černých, je
nesrovnatelně horší, než si představovali, neboť tihle černí uzavřeli
faustovskou smlouvu s Mefistem a ďábel nyní přišel účtovat“. Celou problematiku pak shrnuje zaznamenáním nápisu na jednom z transparentů: „žádný Vietnamec mi nenadával do negrů!“ V tématech,
v nichž se Kunen s Mailerem shodují, bychom
mohli pokračovat i nadále
– ekologie, náboženská
přetvářka, pochybnosti o Kubě, popis
soudních jednání,
jež pitváním jednotlivých položek žaloby a obhajoby zcela zastírají podstatu
věci, devalvace slova, a neliší se nijak
zásadně ani v závěru svých knih. Mailer svou knihu končí stejně jako Kunen, tedy bez vyvozování nějaké konkrétní prognózy do budoucnosti, nicméně v křesťanském duchu vyjadřuje víru v jakýsi příslib v lepší příští: „Jestliže
však pochod
končil v izolacích, v nichž tito poslední
pacifisté trpěli nazí
v mrazivých celách a na pokání se
oddávali modlitbám, kdo se odváží říci, že nejsou svatí? A kdo chce tvrdit, že hříchy Ameriky
nebyly skrze jejich
utrpení aspoň trochu odčiněny?“ Kunen svou knihu končí 6. srpnem 1968, kdy je ještě vše otevřeno, nic není rozhodnuto, zůstávají jen pochybnosti a nejistota a narůstající pocit, že veškerá angažovanost a protesty nikam nevedou a že za jistých okolností se může ukázat, „že demokracie není nejen mrtvá, ale že ji
také není možné demokratickými prostředky oživit“. A
tak
jediným rozdílem mezi generačně
odlišnými autory je Mailerova prožitými
roky
poučená lehce optimistická skepse a Kunenova
frustrace z průběhu událostí. Důvody,
proč Kunen knihu ukončil tak rázně a
nečekaně, samozřejmě
neznáme. Možná
proto, že jiné bezprostředně
následující
události skýtaly jen velmi málo víry
v nějaký pozitivní vývoj: 21. srpna 1968
obsadila vojska Varšavské smlouvy Československo a ve dnech 23.–28. srpna 1968 došlo
v Chicagu během
sjezdu Demokratické strany k brutálnímu
rozehnání demonstrace (původně
svolávané jako Festival života), kdy na
přibližně 10 000
demonstrantů útočilo
11 000 chicagských policistů, 6 000
příslušníků Národní gardy,
7 500
vojáků a 1 000 příslušníků
tajných agentů z FBI, CIA apod. O tom
ostatně pojednává již Mailerovo Miami a obléhání Chicaga. Jakékoliv
v skrytu chované naděje tak pod dojmy z těchto událostí musely vzít
za své, zvlášť po volbě republikána Richarda Nixona prezidentem 5. listopadu Nutno říci Mailerovi a Kunenovi ke cti, že ani jeden ve
svém protestu proti
nespravedlnosti systému neustal. Mailer byl až do
své smrti „svědomím Ameriky“ a
urputně
vystupoval proti Bushově politice a válkám
vedeným Spojenými státy. Kunen
si i nadále uchoval přesvědčení o
nutnosti pokoušet se o nápravu
společenských
nepravostí osobní angažovaností. James
S. Kunen ve své Jahodové proklamací
zanechal dokument, který na malé
ploše postihuje to, co hýbalo 60. lety, a
zároveň nabízí myšlenky,
jimiž
se bez ohledu na místo a čas stále stojí
zabývat. Timothy Leary v knize Velekněz (High Priest, 1968, česky 2003): „Woodstocká generace
šokovala nás, paďourské rodiče, a pohrdala námi. Pak i oni, hippies, dospěli a
narodily se jim děti.“ James S. Kunen v roce 1998 o generaci X, generaci narozených v letech 1961 – 1979: „Zavrhují
politické přesvědčení
hlásané
jejich rodiči, ale přebírají od nich
sociálně-sexuální zvyklosti a řídí se
jimi. Kouří, pijí, berou drogy a
souloží – a to dřív, než jsme
my o tom kdy
snili… Naše děti se konec konců odpojily
stejně jako my. Ale my nejsme to, co
jsme si mysleli, že budeme.“
lb |