KRIM,
Seymour 11. 5. 1922, New York - 30. 8. 1989, New York Spisovatel, vydavatel časopisu Nugget, reportér spolupracující s New Yorker, New York Herald Tribune, Village Voice, Chicago Tribune, Washington Post, editor a učitel tvůrčího psaní literatury faktu na mnoha univerzitách, především na Kolumbijské univerzitě v New Yorku, mezi jehož hlavní zájmy patřil jazz, historické události, politika, okamžiky šílenství, sport. Svým literárním i životním stylem a svou snahou ovlivnit literaturou běh světových událostí se řadí k literární skupině beat generation. | ![]() ![]() |
Jako
editor uspořádal knihu povídek Manhattan:
Stories of a Great City (1954) a vydal
sbírku autobiografických esejů Views
of a Nearsighted Cannoneer (1961, kompl. vyd.
1968), k níž předmluvu napsal Norman Mailer.
Významným počinem je jeho antologie The
Beats (1960), které zahrnují texty
různých autorů mapujících tvorbu
beatnického hnutí. Vedle typických představitelů
beatniků (vůbec poprvé byl do antologie zařazen výňatek
z Burroughsova Nahého oběda)
jsou do knihy zahrnuty i texty Normana Mailera a Huberta Selbyho Jr., ale také článek
Normana Podhoretze ‘The Know-Nothing Bohemians‘,
příkrý odsudek celého beatnického
hnutí, a především díla Jacka
Kerouaka.
Seymour Krim je autorem předmluvy ke Kerouacovu románu Desolation Angels (1966). Z Krimových esejů pozornost vzbudil ,The Insanity Bit‘ (1961, č. Okamžik šílenství, 1995), v níž rozebírá svůj vlastní boj proti společensko-kulturnímu postoji chápání šílenství a nenormálnosti v Americe padesátých let, která vyznívá jako obžaloba systému, který se nerozpakuje elektrošoky ničit jakýkoliv projev, který se vymyká společností povoleným pravidlům. V eseji ,Should I Assume America Is Already Dead?‘ (1969) se zabývá politikou yippies a filosofií Abbieho Hoffmana. lb |
|
D.d.:
Shake It for the World, Smartass (1970) You and Me (1974) What’s This Cat’s Story?: The Best of Seymour Krim (ed. Peggy Brooks, 1991) Audio – Siege / Readings / Audio (1985) Seymour Krim (1985), Interview (1987) Film - Kerouac, The Movie (1985) |