Stále báječný a nový Aldous Huxley
„Uctívání pravdy odděleně od dobročinnosti – ztotožnění
se s vědou bez současného ztotožnění se s podstatou celého bytí – to
je situace, které nyní čelíme. Každý takto dlouhodobě vynášený idol se jednou
změní v Molocha, jenž lační po lidské oběti.“
Aldous Huxley, Ďáblové z Loudonu, 1952
Aldous Leonard Huxley je autor sarkasticky
laděných románů, v nichž se vyjadřuje ke společenským problémům své
doby a v nichž zužitkovává své znalosti z nejrůznějších vědních oborů – od
chemie, biologie a fyziky přes filosofii a estetiku až po psychoanalýzu.
Navzdory své pronikavosti i tématické nadčasovosti
jsou však tato díla již dlouhá desetiletí zastíněna utopickým románem Konec civilizace (Brave New World, 1933, č. 1970,
sprá vněji i výstižněji Báječný nový svět).
V této vizi totalitního světa
je člověk, rodící se ve „státních inkubátorech“ již předem odsouzen do role,
kterou stát a společnost zrovna potřebuje: jednotlivá, uměle připravená embrya
jsou ve státních líhních zařazena do jednotlivých kast (od alf až po epsilony),
což je jednak zárukou jejich fyzických i intelektuálních schopností a jednak
zárukou jejich poslušnosti. Vše podle hesla KOMUNITA – IDENTITA – STABILITA,
což znamená, že prvotní je blaho společnosti (komunita), v níž každý má a
zná své místo (identita), jež je zajištěno predestinací (stabilita). Případné
problémy pomáhá řešit soma, droga jež je rozpustí v bezbřehém pocitu
štěstí:
„Svět je teď stabilní. Lidé jsou šťastni. Dostanou, co
chtějí, a chtějí jen to, co mohou dostat. Daří se jim dobře, jsou bezpečni;
nikdy nejsou nemocní, nemají strach ze smrti; netrápí je matka ani otec; nemají
ženy ani děti, nemají lásku, kterou by silně prožívali; jsou predestinováni
tak, že se prakticky nemohou chovat jinak, než jak se chovat mají. A když se
něco nedaří je tu soma.“
Aldous Huxley je ale také autorem neméně zajímavé
utopie, svého posledního románu, vydaného v roce 1962 pod názvem Ostrov
(Island, č. 2000). V něm se pokusil nastínit pozitivní alternativu vývoje
společnosti (umístěné na fiktivní ostrov Pálu), společnosti, jež by mohla mít
ve znaku sice stejná slova ze zmíněného hesla, ale v jiném pořadí:
IDENTITA – KOMUNITA – STABILITA. Prvotní je zde identita, k jejímuž
uvědomění jedinci napomáhá rodina, výchova, školství apod., takže jedinec si
sám postupně buduje (kladný) vztah ke komunitě, jež tak díky tomu získává
dlouhodobou stabilitu. I v pálanské společnosti hraje svou roli droga,
mókša, nikoliv však k vytváření permanentního zapomnění, ale naopak jako
prostředek k pochopení sebe sama.
Mezi těmito dvěma romány leží „dvacet let přemýšlení
a pět let psaní“
a životní zkušenost třiceti let: 2. světová
válka, vznik totalitních
komunistických systémů na východě Evropy a
v Asii, studená válka, atomová
a vodíková bomba, rozpad koloniálního
systému, národně osvobozenecká hnutí,
Gándhí, obrovský vědecký pokrok a
technický rozvoj – závislý ovšem na
těžbě
ropy a bezohledném využívání
přírodních zdrojů – a s tím
vším související
společenské změny a nové postavení jednotlivce ve
společenském i rodinném
systému.
Ostrov tak sice završuje celoživotní
Huxleyho bádání nad smyslem a perspektivami lidské společnosti, ale – ač
charakterizován jako protiklad Konce civilizace – zůstává zcela
v kontextu autorova filosofického smýšlení.
Obě
knihy vycházejí ze stejného inspiračního
zdroje.
V obou je zúročen autorův „přípravný
výzkum“ na poli politiky, filosofie,
ekonomie, kolonialismu, literatury, historie,
náboženství, mytologie,
lingvistiky, antropologie, evoluce, darwinismu, eugeniky, psychologie,
farmakologie, neurofysiologie, komunikace a
vzdělávání a z něj
vycházející
úvahy o přelidnění, kontrole porodnosti a umělém
oplodňování, rakovině, smrti a
umírání, hodnotě lidského života,
rodinných a společenských vztazích a
vazbách,
nadměrné organizaci společnosti, anebo psychologických
metodách výuky ve spánku
či umění prodávat, reklamě a aplikaci Pavlovových
reflexů na ovládání mas.
Zcela logicky se v obou románech objevuje téma
poslání a role intelektuálů ve společnosti, jež tvoří náplň Huxleyho románů Antický
rej (Antic Hay, 1923) a Paralely lásky (Those Barren Leaves, 1925,
č. 1933), téma morálního stavu společnosti pojednané v Kontrapunktu života (Point
Counter Point, 1928, č. 1931), ideálu lidskosti a tolerance, jak jej naznačil
v románu Raněný slepotou (Eyless in Gaza, 1936, č. 1936), téma
absurdity hledání nesmrtelnosti, kterému se věnoval v románu Po řadě
let (After Many a Summer, 1939, č. 1946), či povahy sexuální hysterie, již
nastínil ve studii Ďáblové z Loudonu (The Devils of Loudon, 1952),
a stejně tak i v nesčetných esejích zpracovávané téma války, míru,
pacifismu a cenzury.
Román Ostrov rozvíjí téma, které je v Konci
civilizace zparodováno: totiž víra ve vědu a technický pokrok, jak si jej
představoval H. G. Wells v dílech Moderní utopie (Modern Utopia, 1905,
č. 1922), Lidé jako bozi (Men Like Gods, 1923, č. 1926) či Práce,
blahobyt a štěstí lidstva (The Work, Wealth and Happiness of Mankind, 1931,
č. 1933), stejně jako pojetí vývoje lidstva, jehož hlavními motory je
Nietzschova vůle k moci a Bergsonova životní síla, ztvárněné v Shawových
dramatech Člověk a nadčlověk (Man and Superman, 1903, č. 1919) a Zpět
k Methusalemovi (Back to Methuselah, 1921, č. 1929).
Literární posloupnost od Konce civilizace k Ostrovu
vede přes krátký román Opice a podstata
(Ape and Essence, 1948),
zachycující další pohled na svět,
tentokrát zmítaný všeobecným
chaosem, a
především sbírku esejů Nový konec civilizace
(Brave New World Revisited,
Báječný nový svět znovu
navštívený, 1958). V ní Huxley
konfrontuje své
názory a představy z třicátých let
s novou, poválečnou zkušeností a
připomíná: „Diktatura budoucnosti v mé představivosti byla mnohem méně
brutální nežli budoucí diktatura výborně popsaná Orwellem.“ V posledním
eseji ,Co lze udělat?‘ vidí nápravu společnosti v kvalitnějším vzdělání:
„Svoboda je v ohrožení a pro svobodu je více než potřebné vzdělání.“
Čím se však Ostrov a Konec civilizace radikálně
liší, je filosofické východisko. Huxley od
poloviny 30. let 20.
století procházel obrovskou změnou ve
svém přístupu ke spiritualitě,
především k orientálním naukám a
východním náboženským systémům.
Ještě
v roce 1926 si do deníku, vedeného během cesty
do Indie a vydaného
v roce 1931 pod názvem Pilátův žert: cestovní deník (Jesting
Pilate: An Intellectual Holiday, č. 1931), zapsal, že „náboženství
je
prostředkem jen vzdáleně využívaným životní
silou k podpoře svých
evolučních plánů. Ale mělo by mu se dodatečně přiznat, že
je také prostředkem
využívaným Ďáblem
k šíření idiotství, netolerance a
servilní poníženosti“
a že „lékem je jedině větší materialismus a nikoliv, jak hlásají falešní
proroci Východu, více ,duchovnosti‘ – více zájmu o tento svět, nikoliv o onen.
Onen svět – svět metafysiky a náboženství – nemůže být nikdy tak zajímavý jako
tento svět, a to ze zjevného důvodu. Onen svět je výmyslem lidské fantazie a
sdílí omezenost svého tvůrce“.
V Kontrapunktu života zároveň odhaluje
tři hlavní nemoci lidstva: „onemocnění Ježíšem, Newtonem a Henrym Fordem,“
jichž se lze zbavit pouze odmítnutím vědy, technologie a tradičního
křesťanství. A ve sbírce esejů Dělejte, co uznáte za vhodné (Do What You
Will, 1929) to potvrzuje, když píše, že světu hrozí „tři nebezpečí: 1.
monoteismus a hrozba ideálu čehosi nad člověkem; 2. uctívání úspěchu a
efektivity a 3. stroj“.
Právě
odpor k organizovanému náboženství
(jmenovitě kalvinismu) dovedl Huxleyho
k podrobnějšímu zkoumání
významů
základních pojmů, jimiž náboženství
operují. Začíná se zabývat mysticismem,
šivaismem, višnuovským hinduismem a
mahájánovým buddhismem. Spirituální
zkušeností navozenou pomocí cviků podobných
józe prochází i hrdina románu Raněný
slepotou Anthony Beavis, který se na tomto základě stává též vegetariánem a
snaží se o očistu metodami, jež připomínají metody ájur-védy, starověkého
hinduistického lékařství. Sám Huxley žil dva roky jako vegetarián.
Dalšímu filosofickému Huxleyho vývoji rovněž
napomohlo pacifisticky motivované přesídlení do Kalifornie v roce 1937,
kde již bylo vyznávání buddhismu poměrně běžnou záležitostí. Už samotné názvy
esejistických spisů napovídají, jakým směrem se jeho úvahy ubíraly: Cíle a
prostředky: Průnik do podstaty idejí a metod jejich uskutečňování (Ends and
Means: An Inquiry into the Nature of Ideas and into the Methods Employed for
Their Realization, 1937), Slova a jejich významy (Words and Their
Meanings, 1940), Umění vidět (Art of Seeing, 1942), Šedá eminence: Život v
náboženství a v politice (Grey Eminence: A Study in Religion
and Politics: A Biography of Father Joseph, 1941, č. 1948, 1998).
Významným dílem je v tomto směru především Věčná filosofie
(The Perennial Philosophy, 1946, č.
2002), antologie textů s komentářem mystických a
náboženských přístupů
k duchovně zdravému životu v duchovně zdravé
společnosti. Nyní již –
podle Huxleyho – náleží prvořadý
zájem „jediné, Božské skutečnosti,
která je
tím základním pro rozmanitý svět
věcí, životů a myslí. Ale je v povaze této
jediné Skutečnosti, že ji nelze uchopit přímo či
okamžitě. Výjimkou jsou za
jistých podmínek ti, kteří jsou naplněni
láskou, mají ryzí srdce a jsou chudí
duchem“.
V románu Ďáblové z Loudonu (1952) se
zase zabývá rozdíly mezi hínajánovým a mahájánovým buddhismem: „Pro
bóddhisattvu mahájánové tradice nejsou ony
svět ničící extáze
hínajánového
buddhismu žádným vhledem do podstaty věcí, neboť
tomuto vhledu naopak brání.“
Právě mahájánová tradice se stala
filosofickým základem pálanské společnosti
v románu Ostrov.
Ovšem
zásadním zlomem ke skutečnému pochopení
odlišných a nikoliv na intelektuálním
chápaní založených učení se Huxleymu,
pokoušejícímu se dosud striktně vědeckými
prostředky vysvětlit princip
nejrůznějších paranormálních jevů,
meditace, mystiky apod., stala psychedelická
zkušenost.
První pokus s meskalinem učinil v roce 1953 a jeho zásluhou poprvé
prožil mystický stav mysli a ztrátu dualismu mezi objektem a subjektem. Tato
zkušenost je náplní eseje Brány vnímání (Doors of Perception, 1954, č.
1996, 2011), v historicko-uměleckém kontextu pak i eseje Nebe a Peklo (Heaven and Hell, 1956, č. 1999, 2011),
které se staly základními díly pro výzkum účinků halucinogenních drog na
počátku 60. let (Timothy Leary, Richard Alpert, Stanislav Grof) a kultovním
čtivem pro celou psychedelickou generaci – generaci hippies.
A tak zatímco soma v Konci civilizace
je
nástrojem totalitní moci, prostředkem, který
nabízí útěchu a zapomnění – a
uměle navozeným pocitem štěstí brání
lidem uvědomit si nejen zoufalý nedostatek
svobody, ale přemýšlet vůbec –, mókša
na ostrově Pála plní ryze pozitivní,
náboženskou funkci. Je jakýmsi „kamenem
mudrců“, neboť skýtá možnost dosáhnout
milosti – sice „nezasloužené“, nicméně
milosti, která člověku pomáhá na jeho
cestě k prozření, k vhledu do podstaty věcí.
Změnu v přístupu k drogám charakterizuje již
samotný fakt, že zatímco soma – jak upozorňuje Brock Bakke v internetovém
článku Témata v životě a díle Aldouse Huxleyho
(Themes in Aldous
Huxley’s Life and Literature) – vyvolává
účinky podobné heroinu (význam slova
soma – ve védských textech synonymum pro
extázi – je tu Huxleym záměrně
ironizován), účinky z hub
získávané mókši (hindsky
osvobození, spása,
vyvázání se z koloběhu znovuzrození)
zcela nezastřeně odkazují
k účinku psilocybinu.
Mókša
je na ostrově rituálním prostředkem
transcendence, nikoliv pouhou plytkou kratochvílí, a už
vůbec ne únikem ze
skutečnosti. Tímto „pálanským“
pravidlem se řídil i Huxley a nelibě nesl, že
z bran vnímání, jež měly otevřít cestu
k hlubšímu poznání sebe sama a
skutečnosti, se pro mnohé velmi brzy staly lítací
dveře. Jak podotýká Laura
Huxleyová ve své knize V tom bezčasém okamžiku: Osobní pohled na
Aldouse Huxleyho (This Timeless Moment: A Personal View of Aldous Huxley)
z roku 1968, Aldous Huxley měl v letech 1953 – 1963 pouze „deset nebo
dvanáct chemicky navozených psychedelických zkušeností: celkové množství
chemikálií, které během těchto deseti let požil, nedosahovalo množství, jaké
dnes mnoho lidí spolyká za týden, a to mnohdy v jedné dávce“.
Na tento
problém zneužívání a nadměrného
užívání drog (piva, lihovin, tabáku,
kávy,
hašiše a opia) v kontextu evropských dějin
Huxley upozornil už
v dodatku ke knize Ďáblové z Loudonu.
Tak jako Konec civilizace a ostatní Huxleyho
romány je i Ostrov všeobecně didaktický a nijak se nevymyká označení
„román idejí“, v němž jsou úvahy a dialogy sókratovské povahy
upřednostněny před psychologickou drobnokresbou postav. Nejinak je tomu i
v případě pro Huxleyho typickém promítání vlastní osoby do postav
svých knih. Bylo tomu tak v ironickém autoportrétu v postavě Denise
Stonea v prvotině Žlutý Crome (Crome Yellow, 1921), v případě
Filipa Quarlese z Kontrapunktu života nebo Anthonyho Beavise
z románu Raněný slepotou a je tomu tak – dokonce hned ve dvou
postavách – i v Ostrovu.
Novinář Will Farnaby vykazuje znaky intelektuála a
sžíravého kritika technické civilizace – Aldouse Huxleyho let dvacátých –,
Robert McPhail pak není nikdo jiný než Aldous Huxley poválečný, který se díky
experimentům s drogami a příklonem k východním filosofiím oprostil od
křesťanského strachu z hříchu i dogmatu o věčném sváru duše a těla a
objevil možnost, kterým směrem by se mohlo lidstvo ubírat.
Vedle své vlastní osoby promítal do románových postav
ovšem i další skutečné osobnosti – např. celý Kontrapunkt života je
poctou spisovateli D. H. Lawrencovi –, anebo jména skutečných představitelů
společenského a politického života používal k označení určitého lidského typu
či světonázoru. Samozřejmě, mnohdy je to výhradně Huxleyho sarkasmus a ironie;
v Konci civilizace tak defilují jména jako Bernard Marx, Lenina
Crowneová, Joanna Dieselová, dr. Shaw či Benito Hoover, přičemž modlitby
směřují nikoliv k Ježíšovi, ale k Fordovi.
V Ostrovu
je však ironie oproti
předchozím knihám výrazně potlačena, takže
jména postav (odvozené z hindštiny
či sanskrtu) jsou striktní charakteristikou ideje, kterou
zastupují. Murugan je
tamilské jméno boha války, Rání
znamená královna, Báhu je označení pro
paži,
Rádhá je jméno jedné z milenek boha
Kršny, jinak ztělesnění mystické lásky
lidské duše k bohu, Lakšmí je
jméno bohyně štěstí apod.
Jak již bylo řečeno, román Ostrov má s Koncem
civilizace společné nejen inspirační zdroje, ale i společné téma: svoboda
jednotlivce versus fungování společnosti. Zatímco v Konci civilizace
je jedinec nucen (a předurčen) pracovat pro dobro společnosti, aniž by mu byla
dána možnost uplatnit vlastní vůli, v Ostrovu
je ke stejnému cíli
jedinec veden výchovou k nesobeckosti a
k hledání svého místa ve
společnosti tak, aby svou individualitu mohl co nejlépe a
nejplněji využít.
K uskutečnění takového ideálu
napomáhá (rozšířená) rodina,
školství,
zdravotnictví, náboženství, ekologické
hospodářství i politické
uspořádání.
Samozřejmě, že ke knize lze mít nejrůznější výhrady –
politici mohou pochybovat o životnosti osvíceného vládce jakým byl Starý Rádža,
ekologům zatrne při zmínce o výrobě fosfátového hnojiva, genetici, lékaři a
etikové se pousmějí nad zmínkami o eugenice a budou kroutit hlavami nad umělým
oplodňováním, učitelé a moralisté zase nad způsobem výuky a pohlavní
zdravovědou či nad podáváním drogy nezletilým.
Zatímco Konec civilizace byl ceněn již
v době svého vzniku, Ostrov
se dočkal výsměchu ihned po vydání v
roce 1962. Nicméně během pěti let vyrostly po Spojených
státech desítky komun,
z nichž některé existují a fungují dodnes
(např. Hog Farm v Kalifornii).
Metody školní výuky prošly výraznou
proměnou a sexuální výchova je ve světě
samozřejmostí. Ukazuje se účinnost
zakládání občanských sdružení a
non-stop
center poskytujících pomoc dětem z chudinských
čtvrtí. Ekologická témata plní
přední stránky deníků a vážně se
jedná o trvale udržitelném rozvoji. (Aldous
Huxley je také autorem dodnes ceněné esejistické
knihy Politika ekologie:
Otázka přežití (The
Politics of Ecology: The Question of Survival,
1963). Spory o tom, co je pro vývoj mládeže
škodlivější, zda marihuana či
alkohol, se vedou na všech úrovních. Diskutuje se
o etice širšího využívání
umělého oplodňování. Atd.
Nicméně pokud jde o praktické uvedení Huxleyho vize
ve skutečnost, pak je román Ostrov stále pouhou utopií a má blíž spíše
k dílům, jako jsou Sluneční stát (Civitas Solis, 1602, č.
1934) Tommase Campanelly, anebo Platónova Atlantida (Timaios, Kritias,
č. 1996). Přesto však nabízí
témata, která jsou stále aktuální a
nutí přinejmenším k zamyšlení.
Připomeňme jen, že autor
sám si uvědomoval nemožnost existence takové
ideální společnosti uprostřed současného světa.
Byl příliš velký realista na
to, aby věděl, že představitelé Molocha –
komunističtí pohlaváři, kapitalističtí
lídři, anonymní nadnárodní společnosti či
institucionalizované náboženství –
nikdy nestrpí ve své blízkosti společnost
fungující na jiných základech, než
těch, na kterých stojí společnost jimi
ovládaná:
„… štěstí je štěstí a svoboda je velice příjemná. A není
pochyb o tom, že politika, již zavedli původní Reformátoři a jež se po
léta rozvíjela, se obdivuhodně dobře přizpůsobila dosažení těchto dvou cílů.“
„A vy máte pocit, že jde o nežádoucí cíle?“ zajímal se Will.
„Naopak, jsou žádoucí pro každého. Avšak naneštěstí jsou to cíle, jež
leží mimo jakékoli souvislosti, cíle v současné obecné světové situaci
zcela bezvýznamné…“
Pokud budeme
porovnávat, zda je současný trend vývoje lidské společnosti bližší vizi z Ostrova
či Konce civilizace, pak je to zcela jistě ta druhá. Ta bývá často
porovnávána s neméně strhující vizí George Orwella, románem 1984
(1948, č. 1984, 1991)*.
Orwellova kniha je nedostižná ve vystižení poměrů
v totalitním (jedno zda fašistickém, či mnohem pokrytečtějším
komunistickém) režimu. Taková vládla v celém komunistickém bloku 50. a
60. let 20. století,
nedávno ještě v Husajnově Iráku,
talibánském Afghánistánu a dodnes
vládne
v Severní Koreji, Barmě, Lukašenkově Bělorusku anebo
v Mugabeho Zimbabwe.
Technologicky rozvinuté společnosti západního světa
však Huxleyho Konec civilizace vystihuje mnohem lépe a případněji. Dobře
to vystihl Neil Postman v knize Ubavit se k smrti: Veřejná komunikace ve
věku zábavy
(Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of
Show Business, 1985, č. 1999): „Huxley... učí, že ve věku
rozvinuté technologie
lze devastaci ducha očekávat spíše od
nepřítele s úsměvem na tváři než od
toho, jehož vzezření vyvolává podezření a
nenávist. V huxleyovském
proroctví nás nesleduje ze své vůle Velký
bratr. Sledujeme my jeho, a děláme to
z vůle vlastní. Dozorci ani ministerstva pravdy nejsou
potřeba.
Nechávají-li se lidé rozptylovat trivilitami,
stane-li se z kulturního
života nekonečný koloběh zábavy, změní-li se
seriózní veřejná komunikace
v dětské žvatlání – stručně řečeno,
stane-li se z lidí obecenstvo a
z veřejných záležitostí zábavná
show –, národ se ocitá v nebezpečí a
smrt jeho kulturyse stává reálnou možností.
Orwellova proroctví mají pro Ameriku jen malý význam;
Huxleyho vize jsou naopak na nejlepší cestě ke svému naplnění... Rozpoznat
orwellovský svět a postavit se mu na odpor je totiž mnohem snazší než u světa
podle Huxleyho. Celou svou minulostí jsme vychováváni k tomu, abychom se
dokázali vzepřít, začnou-li se za námi zavírat brány vězení... Co ale činit,
jestliže se úzkostný křik a volání o pomoc neozývá? Kdo je připraven
pozdvihnout zbraň proti zábavě?“
Tento text z poloviny 80. let 20. století dnes
již neplatí pouze pro Ameriku či západní Evropu, ale týká se i
postkomunistických zemí střední a východní Evropy. Stačilo patnáct let a masa k smrti
unavených lidí z nesmyslné práce v továrnách, nicméně kriticky
smýšlející o komunistickém režimu, se svobodně a ráda sešikovala do řady k smrti
ubavených diváků televizních zábavných pořadů, kvízů, reklamních soutěží a
reality show.
A přece skutečnost
překonala i Postmanovy teze. Jedenáctým zářím 2001, kdy Al-Káida provedla
teroristický útok na USA, vklouzlo nebezpečí analyzované Orwellem i do
euroamerického světa.
Tento
svět sice dál holduje „somě“
servírované všemi
dostupnými médii a využívá pohodlí
poskytovaného vyspělými technologiemi;
přesně podle Huxleyho vyznává kult mládí,
řídí se příručkami, jak zdravě žít a
vypadat, a těší se na možnost, jež lidem dovolí
předem získat ideální
genetickou výbavu, případně si ji dodatečně upravit, ale
zároveň je
v zájmu zachování tohoto statu quo ochoten se
dobrovolně a s úsměvem
vzdát práv a výsad, která Velký
Bratr svým poddaným musel odebrat násilím.
Děje se tak pod heslem ,V zájmu
bezpečnosti‘, což je jen jiné vyjádření STABILITY z Huxleyho hesla,
tentokrát v posloupnosti STABILITA – KOMUNITA – IDENTITA.
V okamžiku, kdy televizní
válečné
záběry doprovázené extatickým
komentářem začínají splývat
s akcí
z počítačové střílečky, jsme již vtaženi
do světa podle Orwella a
začínáme milovat Velkého Bratra: „Jedinečný
strategický manévr – dokonalá
koordinace – naprostá porážka – půl milionu
zajatců – úplná demoralizace – celá
Afrika pod kontrolou – dovést válku
v dohledné době k vítěznému konci
– vítězství – největší
vítězství v dějinách lidstva –
vítězství –
vítězství!“
Bezstarostně
souhlasíme s preventivním odebíráním otisků prstů, smiřujeme se
s možností, že pokud „ministerstvo pravdy“
uzná za vhodné, může nám
odposlouchávat telefonní hovory, číst e-maily,
kontrolovat bankovní účty či
sledovat náš pohyb podle toho, kde a kdy jsme použili
kreditní kartu.
Nekriticky přejímáme oprášenou orwellovskou
novořeč, podle níž se válka nazývá
„bezpečnostní akce“ nebo „nekonečná spravedlnost“ (u komunistů „boj za mír“, u
Orwella „válka je mír, mír je válka“), vlastní voják se zaměřovačem je nazýván
ostřelovačem, zatímco nepřátelský odstřelovačem, bojovník za svobodu je
teroristou a terorista bojovníkem za svobodu (volně podle potřeby) a mrtví ve
válce jsou „náhodné civilní oběti“.
Byl to Orwellův román 1984 a Huxleyho Konec
civilizace,
které u několika generací čtenářů sehrály
významnou roli při
střízlivění z ideového a ideologického
poblouznění či halucinačního
opojení „šťastnými zítřky“.
Zdá se však, že ani ony neprošly dostatečnou
odvykací kůrou. A tak tyto knihy zůstávají o nic
méně aktuální, než byly v době
svého vzniku.
Pokud by se v 21. století měly naplnit obě tyto vize zároveň, znamenalo
by to, že lidstvo vstupuje do vývojové fáze, která může být z literárního
hlediska sice velmi zajímavá, ale zcela určitě ne k smíchu. Utéct
nebude kam – ostrov Pála zůstává v nedohlednu.
l.bosch (psáno pro Labyrint 15-16, 2004)
|